Originalet av inlägg:1513952
Redigerat:2026-03-31 14:54:00

Ambro

Jag ämnade förvisso inte att fortsätta diskussionen, men jag nämnde inte tur som enskilt skäl eller ett skäl jag tror var anledningen eller den enda anledningen och jag tror precis som du inte på tur över tid. Tur var med som en möjlig anledning i enskild match/matcher som kunde skapa den goda poängutdelningen under våren. Alltså 1-2 matcher kan ha varit tur, någon match kan ha varit misstag av motståndaren, någon match kan ha varit en enorm prestation av enskild spelare i en vag målchans, spelschema/motstånd tillfällighet som sker 2/10 kan ha inträffat ett par matcher. Sammantaget kan dessa tillfälligheter hopa sig i klumpar, precis som att man kan råka slå en tärning att landa på siffra sex 5 gånger på rad även om sannolikheten är ganska låg för att det ska ske.

Poängen är att man över tid brukar straffas om har lågt XG eller högt XGa.

En del lyfter Västerås höga XG. Man kan absolut ha ett högt XG och dåliga spelare i sista tredjedelen. Tvärtom kan man så klart ha lågt XG och ”för bra” spelare i sista tredjedelen vilket jag också lyfte. Normen hos AIK över tid är nog allsvenska toppspelare på varje position vilket någonstans bör kunna likställas med XG, någorlunda nära i alla fall, som mått av prestation. Det är ju egentligen det man mäter med XG, offensiv prestation.