Originalet av inlägg:1512983
Redigerat:2026-03-12 09:02:00

"Men det kanske mest intressanta: en sak som har blivit sämre är antalet bolltapp på defensiv planhalva, från 30 till 35 per matchenhet. Läs: AIK spelar (hittills) med högre risk under Riveiro.

Men högre risk måste inte innebära en massa mål bakåt. I höstas var tidernas mest överlägsna mästare, Mjällby, näst sämst i allsvenskan i samma kategori. Men man var också bäst på att vinna tillbaka bollen efter att ha tappat den."

Det här är verkligen det jag försökt trycka lite på men uttrycks bättre nedan och som jag trycker in ovan. Processen handlar inte så mycket om att spelare ska utvecklas så mycket individuellt så att de inte tappar bollen ibland utan vi måste ha en organisation som är beredda på det och kunna agera snabbt när det sker.

Om MT "försökte" spela 433 under försäsongen så är väl det bara det största beviset på att formationen i sig inte spelar någon roll. För sättet att spela skiljde sig inte alls i de första försäsongsmatcherna förutom just hur AIK formerade sig med bollen.

Bara av den anledningen så tycker jag det är lite synd att Riveriro inte föredrog 343. Nu när han börjar slå sönder myten om att det inte går att spela unga spelare så hade myten om att 343 är defensivt och destruktivt krossats.

GAIS blir en tuff motståndare inte bara på ren kvalitet utan även på sättet de spelar där vi nu kommer möta lite av vad som ibland varit våran edge med fysiskt spel etc. Ganska nöjd över att matchen spelas på konstgräs. Häcken utmanade inte riktigt vår vilja att hela tiden spela bollen utan lät Nordfeldt stå och trampa på bollen. Ska bli väldigt spännande att se när något lag gör det likt hur vi körde över Bajen i ngt derby på rent presspel. Lite orolig över Besirovic i just den delen av spelet.

Det enda frågetecknet i startelvan är väl vem som kommer starta av Filling och Flataker.