Originalet av inlägg:1512015
Redigerat:2026-02-23 18:09:00
—> Scholes
Vi har uppenbarligen helt olika syn på detta, och det är okej.
Många verkar tro att det bara är att trycka på en knapp för att sälja spelare – så är det inte. Att få mycket betalt för Fanne, Modesto med flera kräver en skicklig förhandlare. Det kräver också en strategi att förädla spelare.
Hade Fanne och Modesto attraherat klubbar i Championship och Serie A om det inte varit för träningskulturen och vårt intensiva spelsätt? Det är långt ifrån säkert.
När det gäller säsongerna 23-24 så var Berg i mina ögon helt rätt man för oss den hösten. Vi såg stabila och rejäla ut och höll oss kvar. När han sedan under våren struntade i vår strategi med träningskultur och i stället villa lattja med offensiven (som gav oss några enormt målglada hemmamatcher, och några fruktansvärda överkörningar på bortaplan) då tog BT det svåra men helt rätta beslutet att låta honom gå.
Talet som Bernsten höll till spelartruppen efter det var också bidragande till att alla tog sig i kragen och började leva upp till de mål som styrelsen och sportsliga ledningen satt, och som man sen förverkligade under hösten med Mikkjal.
Att TB hade fria händer vintern 23/24 är helt felaktigt. Han fick agera med ena handen bakbunden. Om man inte köpte hans vision borde man ha sparkat honom direkt hösten 2024 i stället.
Du skriver också att min beskrivning av sommaren 2025 är förvrängd, men det är den inte om man utgår från att fotboll är en sport med små marginaler.
Att vi skeppade Uronen utan att ta in en ersättare, ersatte BTH med Nissen och lät en lovande men oerfaren Flataker axla Pittas/Kakans roll precis när Europaspelet drog igång, sådana saker gör skillnad.
Jag vill dock ha sagt: Berntsen var långt från perfekt. Han borde ha förstått behovet av att föryngra truppen och han borde ha tagit hjälp för att bli mer datadriven. Det finns också andra brister som jag hört om men som inte är schyssta att skriva ut här.
Och en sak är vi överens om: Ingen av oss uppskattar helomvändningar. Att pendeln slår fullt ut från en strategi eller taktik till en annan är oerhört kostsamt, både ekonomiskt och sportsligt. Det har visat sig så många gånger genom åren.
När Berntsen fick sparken blev jag försäkrad av en person nära ledningen att det inte skulle bli någon helomvändning. Att intensitet och träningskulturen skulle leva kvar och att man skulle bygga vidare på det.
Så känns det verkligen inte nu, när man ser intervjuer med spelare och ledare.
Om poddkillarna har en journalistisk ambition, utöver att lovorda den sittande ledningen, så är ett tips att följa upp hur vi lever upp till löpmeter, intensitet, maxlöpningar med mera.
En gissning är att detta, som fortfarande ska styra sporten, långsamt smygs ner i papperskorgen.
—> Björn Kindlund
Ja detta är i sanning den nya Alm/Norling-sprickan! Varje gång vi kommer vinna med flera mål mot dåligt motstånd på hemmaplan kommer halva forumet skriva ”vad var det vi sa!” och varje gång vi förlorar med flera mål mot bra motstånd kommer den andra utropa samma sak.
Att sanningen ofta är någonstans mittemellan är ett faktum som algoritmerna för länge sedan tagit livet av.