Originalet av inlägg:1511973
Redigerat:2026-02-23 09:12:00
Den stora skillnaden igår mellan lagen var Frédéric Nsabiyumva, han åt upp vårt anfall och var mittbackspjäsen som satte stopp för våra anfall. hade vi haft liknande, antar att Cissé är vår motsvarighet hade matchen sett annorlunda ut.
Matchen hade också sett annorlunda ut om vi gjort mål på våra lägen, vi hade många helt ok chanser. Underliggande siffrorna jag hittat är att vi hade 1,59 i XG mot VSKs 1,06. Vi underpresterade i straffområdet medan Västerås var mer skarpa och gjorde mål på sina lägen. Vi hade också nästan 60% i bollinnehav. När hade vi det senast? Kan ju vara en produkt av matchen också såklart, VSK kunde backa hem och försvara men ändå ett gott täcken tycker jag.
Som sagt, det finns glimtar av något bra på gång offensivt. Det är angenäma problem för Jose att forma mittfältet men många bra spelare där. Vi saknar lite konkurrens på vänsterback och offensiv ytter samt forward tycker jag. Mkt beror på Sottes skada om vi behöver värva en mittback också tycker jag.
igår hade jag hellre sett Faqa från start och hoppas han får starta ihop med Cissé nästa match om han är klar att spela dvs.
Jag vidhåller att vi borde sälja Hove, det är fortfarande tydligt att han försvinner i den fotboll vi vill spela detta år och överpresterade förra året, nu är vår chans att få ut lite pengar på honom. Samma gäller Csongvai som jag inte anser passa i vårt mittfält och där konkurrensen är hög redan.
Jag gillade verkligen det vi såg av Geiger, han kommer bli riktigt fin på mittfältet. Tror dock Mujanic borde spela för hans ledaregenskaper. Kouame borde vara given och Yohanna få kommer in relativt tidigt så han får tid på sig, han såg väldigt bra ut på sin kant.
Vi behöver ge Jose tid och bygga något över sikt, vore fint med lite långsiktighet men är såklart svårt med tanke på vår ekonomiska situation. Därav ännu viktigare sälja Hove och Csongvai nu som vi kan få pengar för och investera i spelare på positioner där vi behöver konkurrens och täckning. Vi frigör även två utläningskvoter.