Originalet av inlägg:1511690
Redigerat:2026-02-19 09:56:00

Jag lyssnar på TS och de tar ju upp och är snudd på mållösa över att AIK investerade 70m i spelarkontrakt förra året och även att vi nu inte har råd att tex värva 3 st "Kristoffer Ohlsson" värvningar i år dvs high promotion spelare för 10m utan får gå för spelare som Flataker och Yohanna mfl.

Jag tror det här är en rätt vanlig syn bland supportrarna nu när fler och fler läser in sig lite på ekonomin. Men jag tycker det blir fel och det sätter AIK:s köpkraft i i ett alldeles för dåligt dager precis som Steken på ett utomordentligt sätt beskriver nedan.

Det var inte fel att investera så mycket i spelartruppen inför förra säsongen. Det är inget budgetmisstag där vi investerade för mycket för att nå europa. Det enda felet som begicks var att Berntsen lyckades övertala lednignen om att Csongvai, Kakoullis och Hove kunde räknas som high promotion spelare. Något som TS är inne på själva. Det är såklart ledningens fel men Berntsen var en man med erfarenhet och pondus som många lyssnade på.

Sedan måste man respektera att det är väldigt svårt att hitta liknande kvalitet som vi fick lägre ner i åldrarna men då måste man helt enkelt tumma lite på den för alla bevisade kvaliteten och lita på sin scoutning.

AIK har sedan i somras sålt och släppt Uronen, Kakoullis, Uddenäs, JG, Tideman-Hansen, Isherwood, Saletros och Benkovic samt har Ellingsen och Edh på något liknande en fotbollsinvalid lista.

Det är en enorm utrensning som skett och jag tror inte den är riktigt klar ännu men det borde finnas ett ganska stort utrymme för att göa investeringar inför säsongen så jag tror truppen är rätt långt ifrån klar. Men det var viktigt att låta Riveiro utvärdera den som fanns.

Ryktena om att låna in en etablerad mittback tycker jag följer den strategin som lagt och behöver inte vara så fel som många nu säger. Det är en väldigt viktig position för att nå resultat men en betydligt mindre viktig position när det gäller försäljningar. Jag tror AIK likt oss som sett träningsmatcherna inte anser att Nissen är tillräckligt redo eller bra. Han har haft det tufft i duellspelet vilket man kan ha som "spelande" mittback men har även bjudit på tavlor med bollen vilket då inte får ske.

Ett inlån skulle säkra upp den positionen samtidigt som Nissen kan lånas ut för att få ordentligt med seniorspel likt Olofsson fick i fjol. Jag blir inte förvånad om båda lånas ut och en ny mittback tas in och att Faqa får spela ut sitt kontrakt som 4:e val.

Jag tror faktiskt utöver en sådan lösning har råd med 2-3 "Kristoffer Ohlsson" värvningar samt att jag tror vi kommer få se en del lämna. Spelare man gärna sålt men nu kommer gå ut på lån. Då menar jag inte spelare som Wilson, Gono, Järeteg etc utan mer etablerade namn i Hove, Csongvai, Ayari facket.

Vad gäller Hove så ska man ju komma ihåg att han flyttades ner i banan när holländarna ändrade formation från 433 till 4231. Han värvades dit som en målfarlig 8:a men fullt rimligt att han inte ansågs ha de kvaliteterna man vill se av en 10:a så efter formationsändringen så flyttades han ner och då upphörde hans poäng och han såldes.

Jag tror ingen anser att Hove har kreativiteten de vill se i en 10:a roll och då kommer han bara tappa i värde ju längre säsongen går. Nu kommer han ändå från en säsong där han förhoppningsvis inte tappat för mycket och vi fortfarande kan få tillbaka en del av det vi investerade.

Precis som med Kakoullis och Csongvai är nog det vi kan hoppas på vid en försäljning att inte ha förlorat för mycket på investeringen.