Originalet av inlägg:1509500
Redigerat:2026-01-05 08:02:00

Sportbladet älskar nyheten om att Mikkjal sparkades, äckliga jäkla blaska.
Mår illa av att se bilder på Mikkjal,Söderberg och Guidetti och rubriken "då tappades gruppen".

Den bilden jobbar inte i symbios med fulla läktare och publikrekord. Den bilden målar upp en trupp som saknar spelare som klarar av att spela i AIK. För många egon och sakta men säkert kommer det troligen fram att den norska modellen med hård träning som tvingar fram framgång inte fungerar i Sverige.

Vi blir kränkta och vilsna när kravställningen blir för tuff. Jag kan se hur vissa spelare dukat under och underpresterat men ändå kräver speltid. Att man skyller på omständigheter och andra människor för sina tillkortakommanden.

Det känns så jävla amatörmässigt.
Om spelare i AIK faller ihop som grupp måste jag säga att den typen av spelare inte ska bli långvarig i klubben. Dvs om AIK på sikt vill bli nordens största klubb räknat på sina framgångar, annars kan vi köra på med mellanmjölken och titta oss i spegeln.

Många av oss kan fortsätta att avundas Hammarbys resa och att vi inte vill något annat än att ligga i rygg på dessa vrak som aldrig vinner. I mina ögon är det ett självskadebeteende och helt fel väg att gå.

Vad som är viktigt är fotbollen, kan ett visst administrativt system/modell vara till hjälp, ja kör på den. Men att tro att man kan uppfinna fotbollen igen via en enormt kostsam process som inte leder någonstans förutom in i en vilsen jävla identitetskris så sluta direkt.
Överanalysera inte, fördumma inte AIK, kopiera inte sämre kopior eller klubbar som inte har ett gediget CV.