Originalet av inlägg:1508983
Redigerat:2025-12-22 10:18:00

@Grinig gubbe

Håller med, tyvärr finns det föräldrar som är helt koko i skallen, även tränare som är enormt påverkningsbara av just föräldrar. Självklart vill alla föräldrar sitt barns bästa men i många fall urartar det när föräldrar som aldrig varit nära elitidrott får möjlighet att påverka.

Min syn på Akademier är att det bara är okej om man är helt transparant. Vi tar unga spelare och utvecklar dem så bra vi kan, det kan såklart krävas provspel för att ta sig in men att någon ens kan tro att man kan förutspå hur en person utvecklas fysiskt under puberteten och vilken klass en spelare blir i en ung vuxenkropp är patetiskt och skitsnack.

Därför ser jag en enorm fara i Akademiverksamheter, dessa verksamheter är 100% beroende på att ledarna är vansinnigt bra i inte minst pedagogik, fotbollen och taktiken är den lätta delen. Att rensa bort 15-16 åringar som antingen är sena eller inte har fysiken klar är inget annat än hjärdöd hantering av talang. Där har jag sett det på nära håll, personer som inte förstår att spelare som t ex Henke Larsson valdes aldrig i distriktslag, Anders Svensson valdes inte heller till pojklandslagen. Tänk om dessa spelare skulle gett upp bara för att en värdelös ledare gissade deras framtid.

Nej, jag ser faror i hanteringen av unga spelare. Vi har aldrig haft bättre förutsättningar i Sverige men har istället tappat mot övriga världen. Problemet är att vi klonar fram spelare som ska vara försäljningsbara, precis som du skriver. Istället behövs flera olika varianter av spelare, spelare som tidigare formades på gatan och genom spontant spel efter skolan.