Originalet av inlägg:1508949
Redigerat:2025-12-20 15:55:00
Att sälja Celina och Benkovic är exakt så vi kör båten på grund tidigt och sedan tvingas byta strategi för att inte sjunka.
När vi väl har Allsvenska toppspelare utan (relativt sett till deras kvalitet) stort försäljningsvärde så är det i vårt bästa intresse att ha dem kvar som stomme. Speciellt när Filip precis blivit en del av kaptensgruppen och Sotte med stor sannolikhet är inne på sitt sista år i klubben!
Om vi kan förlänga med Filip inför 2027 så ser jag både en kultspelare och en stomme för många år i honom. En sådan stabilitet behövs i mittlåset för att offensiva spelare ska kunna släppa lös lite mer.
Celina är en helt otroligs spelare och han trivs uppenbarligen i AIK och vill spela kvar. Man får inte underskatta hur viktigt sådant är för en (snart så) ung spelartrupp! Som sagt Sotte och Nordfeldt, våra två ny far äldsta spelare, går in i sina antagligen sista 12 månader i klubben.
När de är borta så kommer vi behöva ha tonbärande kultspelare kvar i truppen efter som kan guide:a vägen för de unga. Jag tror att Bersant är en just sådan spelare. Tänk alla unga dribblers som ser hur han både driver fram med bollen på ett elegant sätt och krigar in idet sista med det defensiva! Då förstår de hur mycket mer som är viktigt i fotbollen och framförallt AIK än att bara göra någon snygg fint och sedan lunka.
Det är fullständigt omöjligt för oss att föryngra truppen till den grad vi vill utan att ha en sådan stomme.
De pengarna vi får för dem är inte värda problemen utan dem, anser jag...