Originalet av inlägg:1508524
Redigerat:2025-12-10 13:07:00
striker19
Nej det är det jag menar är förlåtande kring val av formation.
Sen tänker jag att det helst ska vara anfallare med förmåga att utgå från kanten och inte yttrar eller CM som klarar av rollen likt Celina. Alltså riktigt målfarliga spelare snarare än speluppbyggnad spelare som Celina, även om det gärna får vara en spelare som behärskar båda. Vi har ju ganska många tior är min upplevelse och man kan så klart ha den typen av spelare längst upp i 4-3-3 också.
Samtidigt tycker jag inte vi hade wingbacks för 3-5-2 heller så det valet kan jag inte heller förstå. Vi hade ytterbackar för en fyrbackslinje. Vi skulle kanske ha spelat 4-2-2-2 sett till spelare vi hade just för att tvinga upp oss med fler folk. Samtidigt kan man ju bli väldigt passiva och låga oavsett formation. Min främsta kritik är nog att vi inte valde en uppställning med två anfallare med tanke på att vi var så svaga på att just sätta anfallare i bra lägen. Då hade det i alla fall rent teoretiskt kunnat vara bra att ha två att slå upp bollen på som kunde samarbeta snarare än att den ensamma anfallaren först skulle få tag på bollen, men också behålla den då det inte fanns någon att skarva/passa vidare till för att inta ny position eller vända om i djupled. Det kanske bara låter bättre i teorin men att vi då hade blivit mycket mer ihåligt därbak när vi ändå ofta var så låga och passiva