Originalet av inlägg:1508471
Redigerat:2025-12-09 16:20:00

”På sikt vill vi försöka att föryngra lite mer. Sen om de yngre spelarna kommer från Afrika eller den egna akademin vet jag inte, säger Berntsen och summerar:

- Men att köpa spelare i åldern 18-22 kostar 20-25 miljoner. Vi har inte de pengarna, vi kanske får det i framtiden, men just nu har vi inte det.”

”Thomas Berntsen vill föryngra AIK:s trupp. Dock ser han ekonomiska svårigheter för det.

– Vi har inte de pengarna, säger sportchefen till Fotbollskanalen.”

Berntsen, 25 februari 2024.

Det här upplever jag som en stor del av kärnan till varför jag tycker Berntsen var ute på hal is. Dels är det ju först och främst inte sant att spelare 18-22 behöver kosta 20-25 miljoner. Jo absolut om de ska vara färdiga nog att prestera i ett allsvenskt topplag direkt. Men framförallt resonerar han kring att vi ska föryngra når vi har råd med det. Man skapar sig råd med såna unga spelare genom att förvärva yngre mindre utvecklade och mycket billigare spelare och sälja dess. Inte genom sportsliga resultat.

Detta sades alltså under vinterfönstret 2024. Han sa hösten 2024 att 2025 är att bygga truppvärde.

Hela vägen från vintern 2024 fram tills han fick sparken visade han just det, att han inte var beredd på att satsa på unga billiga spelare.

Våra bästa anfallare som varit unga spelare är Filling från egna led och Flataker från norska Superettan. Dessa två har varit bättre än alla anfallare man testat tillsammans med eller istället för Pittas. Dessa två lär också ha god chans att säljas för över 100 miljoner netto tillsammans.