Originalet av inlägg:1508319
Redigerat:2025-12-07 05:59:00
Det är lätt att tro att någon har fått sparken när den går från ett topplag till ett bottenlag, men ekonomin i Finland är annorlunda och som jag förstod det gjorde Ilves en satsning. Ilves har gått rakt uppåt och HJK rakt neråt därefter.
För övrigt har jag några väldigt avvikande tankar om Mikkjal. Han har överpresterat stort i 80% av sin tid i AIK och i alla sina tidigare klubbar. Ingenting av hans historia tyder på att han måste ha "stjärnor" för att prestera, däremot behöver han få de spelaregenskaperna han beställer för sitt spelsätt, vilket han inte alls fick under sommarfönstret, varför det var så misslyckat. Det gäller i princip alla tränare.
Han har varit bra för yngre grupper tidigare och han kan vara det i framtiden. Min största dealbreaker är om förtroende är borta hos trupp och ledare.
Vi har en kultur i klubben av att jaga bort ledare snabbt på lösa trådar och vilja få in ledare baserat och spelare på identitet före kvalitet. Jag har gjort det till min mission att försöka motverka det, det tror jag är vår absolut viktigaste förändring för att faktiskt börja bli framgångsrika också. Det gäller även här.