Originalet av inlägg:1507206
Redigerat:2025-11-12 14:40:00
--> Scholes
Jag köper delar av ditt resonemang. Men min grundtes, att man ska ge en sportchef mandat att göra det han är bäst på och inte ge honom 70 procent förutsättningar för då blir det helt fel, håller jag fast vid. Vi försökte med en svensk lösning – att kompromissa sig fram så att alla skulle vara nöjda – men det ledde till mellanmjölk.
Jag tycker att kvartalsrapporten ser lovande ut sett till ekonomin, men i vd-ordet sammanfattas det jag är kritisk mot:
”2025 har, ur ett sportsligt perspektiv, inte nått upp till våra förväntningar. En grundlig utvärdering kommer genomföras, men parallellt med detta har planen för att bygga ett sportsligt och ekonomiskt hållbart AIK Fotboll från 2026 och framåt redan påbörjats och den bygger på den strategi som lanserades i april 2025.”
Den senare delen av det stycket förklarar ju den första delen. Antingen förstår ledningen inte det, vilket är häpnadsväckande, eller så har man valt att inte förklara det för supportrarna, vilket är lika illa.
Vi ändrade strategi under pågående säsong och det är förklaringen till att vi slutade sjua. Om våra kommande år enbart ska fokusera på truppvärde under en tränare som spelar ett spel som unga spelare tycker är roligt, så att vi sen kan sälja dem, så får det väl bli så. Det gjorde både Dif och Bajen i flera år när de härvade i mitten och botten och deras ända mål med verksamheten var att kränga afrikaner.
Men var då ärliga gentemot supportrarna att vi måste sänka våra sportsliga förväntningar ett antal år. Sedan kan man såklart träffa plankan perfekt ibland, men det kan inte vara något man förväntar sig.
Om vi inte har en rak och ärlig kommunikation kring det kommer nästa tränare också bli kortlivad.