Originalet av inlägg:1496995
Redigerat:2025-08-11 09:48:00
AvgåNorling/Incontrista
Jag förstår att man godkänt alla värvningar oavsett om Berntsen har o - 50 miljoner som han kan handla för utan att fråga styrelsen om lov. Jag förstår att de godkänt eller nekat i alla fall alla större värvningar.
Det är mycket möjligt att styrelsen inte hade en dokumenterad eller strikt muntligt uttalad strategi kring värvningar. Jag har dock extremt svårt att se att man över huvud taget inte funderade kring ekonomi, åldersstruktur osv och inte hade ett enda samtal om detta med Berntsen.
Hade Berntsen inga problem med att följa en sådan strategi? Han stod ju och sa att vi inte har råd att värva unga duktiga spelare. "Det finns inga sådana".
I september/oktober förra året hörde vi både Söderberg och Berntsen prata om att föryngra/bygga truppvärde.
En sportchef man först vill förlänga med men sedan strax efter sparkar. Det låter som att det skurit sig av någon anledning. Den anledningen kan orimligt ha varit att man inte haft en strategi som om den fanns hade Berntsen ställd sig bakom den.
Att du beskriver att Berntsen lackat för att han inte fick värva Valakari visar ju på att han inte alls sökte truppvärde och inte alls bara var villig att följa klubbens val.
Sen tror jag också så här. Ni kan gärna argumentera emot. Jag ser/såg ingen strategi i Berntsens truppbygge där man prioriterade helheten, vare sig ekonomiskt eller sportsligt, vare sig kort- eller långsiktigt.
Han kanske inte fick några ordentliga direktiv eller strategier kring åldersstruktur. Oavsett det.
Idag har vi en trupp som enligt hans tränare inte kan luckra upp försvar. Huruvida det är exakt sant eller ej vet jag inte, men han tycker så till den grad att han inte ens försöker.
Vi har idag väldigt, VÄLDIGT lite kvalitet i ytterzon offensivt sätt. Vi har idag väldigt lite kvalitet i anfallet. Vi har idag "väldigt" stabbiga mittbackar. Vi har samtidigt väldigt många centrala mittfältare. Samtidigt som Berntsen inte tog in några yngre spelare direkt.
I mitt tycke försämrade han laget under vintern, och visade ingen insikt i vad laget behövde för att utvecklas. Man tog in mittback, flera centrala mittfältare, en enligt coach ofärdig 23-årig anfallare, en äldre defensiv vänsterback.
Vad var Berntsens plan? Beskriv den gärna.