Originalet av inlägg:1492548
Redigerat:2025-07-02 22:39:00
Alla precis alla som blivit proffs utomlands vet att det tränas betydligt hårdare utanför Sveriges gränser. Alla är också överens om att det spelas bättre fotboll med högre teknik och bättre bolltempo i många länder.
Jag har aldrig under alla mina år som supporter sett en så markant generell förbättring av truppens fysiska status som under Mikkjal.
Under i stort sett alla tidigare tränare så har vi långsamt stagnerat fysiskt över tid.
Vår skadelista är inte superextrem, Häckens är väl klart större hörde något om 12 spelare i deras senaste match. Sen har vi kanske haft lite oflyt med vilka som skadats då Redkin var på väg mot ett genombrott, Victor Andersson var på väg mot ett genombrott , Edh var på väg mot ett genombrott och nu Filling( låter dock inte som något allvarligt).
Möjligt att denna markanta höjning av träningsdos skördar sina offer och även möjligt att det är de unga som kanske ännu inte är färdigbyggda som drabbas hårdas.
Är det ändå rätt väg att gå? Det tror jag verkligen. I nästan alla sporter är de som tränar mest bäst.
Tror att det var Novak Djokovic fd världsetta i tennis som sa att man måste nästan ha en störd personlighet för att orka träna så mycket som krävs för att bli bäst. På den tiden körde han 3 st 2-timmarspass tennis om dagen och 1,5-2 timmars fys.
Kineserna som är bäst i pingis tränar 45-55 timmar i veckan. Messi har kört 30+ timmar i veckan sen han var 12.