Originalet av inlägg:1406409
Redigerat:2023-03-30 15:36:00

Riley

Exakt, det finns inget motsatsförhållande, och det är där problemet ligger.
De s.k. forskarna har många bra poänger muntligen och i skrift, problemet är att de inte har en endaste aning om hur man utbildar i fotboll från knatte och uppåt i praktiken.
Och då blir det än värre att ha föräldratränare som ska försöka träna efter de direktiv de får (vill poängtera att föräldratränarna är beundransvärda som ställer upp ideellt).
Och det visar sig med all önskvärd tydlighet hur det ser ut i de yngre AIK-lagen hos de lag som följt denna filosofi.
Och vill man behålla spelare, är detta då rätt väg att gå?
När 2010:orna togs ut till akademi i höstas, som andra kull med denna "nya" filosofi, så kom 4 st. av ca. 120 med (en 2010:a flyttades ned från 2009 A och en 2011:a flyttades upp), 10-11 spelare kom in utifrån. Vad hände då?
Jo, en mängd duktiga spelare som inte kom med i akademin lämnade AIK (då AIK inte har något U-lag för de på gränsen så hamnar de i blandade baslag istället, där alla kallas U men, ja, ni förstår). 2010 A har inget att hämta mot de bättre lagen i Stockholm.
2009:orna var första kull att tas ut med denna senareläggning av akademi, de hade några riktigt bra lag (varav ett var tränat av Björn W och Ackerman från knatte och ett antal år framåt).
Nu är 2009 A långt ifrån de bättre lagen i Stockholm.
2011:orna är näst på tur, ska bli intressant hur de kommer tas ut (dvs. hur många från AIK som kommer med), men BP, hammarby och dif har riktigt starka 2011:a lag så AIK kommer även där vara långt efter.

Nu är ju det kändaste "forskar"namnet borta (äntligen), behövs att några till försvinner, men jag hoppas att det blir en ändring i organisationen om hur man tränar fotboll från knatte och uppåt (dvs. hur man förbereder spelarna på att hela tiden bli bättre, för alla nivåer). Men det krävs en större omgörning.
Det är självklart beundransvärt att ha målet att barn ska spela fotboll så länge som möjligt, men vill AIK behålla alla barn (även de tidigt duktiga) så behöver de tänka till. Och det är här det inte finns ett motsatsförhållande enligt mig.

MEN, det var inte speciellt mycket bättre förr. Som flera skribenter skrivit så är det ytterst få som gått hela vägen i AIK, de flesta har kommit in från 12-15-årsåldern (tror nog flesta i det högre spannet).
Och många säger att "det är ingen fara, vi lockar in de bästa spelarna ändå i högre åldern", enligt mig är detta ett enormt feltänk.
En spelare brukar man säga har en gyllene ålder mellan 8 och 12 år, varför skall AIK inte kunna ha en riktigt utbildning, en röd tråd, för att forma spelarna efter vad AIK tror på från denna tidiga ålder.
Som det är och har varit så är det andra klubbar som format spelarna under de "gyllene" åren efter vad de tycker och tror. AIK kan själva är vad jag vill.

Vad är mitt "recept" på allt detta då?

- Satsa på ungdomsfotbollen, från knatte till äldsta åldrarna. Svenska lag lägger överlägset minst pengar på detta om man tittar utanför Sveriges gränser.
"Utomlands" lägger man en enormt mycket större resurser på sin ungdomsfotboll och det med att ha anställda tränare från yngsta ålder där man jobbar efter en klubbspecifik utbildningsplan (vad man ska lära sig vid vilken ålder och med övningar designade att framkalla just de beteendena), många har samarbetsklubbar i närområdet men som jobbar efter samma plan med stöd från storklubben (så naturligt att de bättre flyttar över med åren, men de är då skolade i samma filosofi).
Det är bara att åka över till Danmark (ett hälften så stort land som Sverige) för att se skillnaden i hur de jobbar med ungdomsfotbollen och hur mycket pengar de lägger på den. Men sen säljer de sina danska spelarna för betydligt högre summor också.
Många utomlands jobbar efter samma grundmetodik som grund (för de yngsta) men med sin klubbspecifika inriktning av utbildningen. Det gör att barnen lär sig rätt saker vid rätt ålder och gör att ju högre upp i åldern du kommer desto mer kan du skruva upp tempot (då grunderna redan sitter i ryggmärgen på alla spelare).
Det är framförallt därför våra svenska topplag kan utmana storklubbarna upp till ca. 13-14 år, sen är det kört.
Detta är egentligen inte ett AIK-problem utan ett svenskt fotbollsproblem, men nu är jag AIK:are och har klubbens bästa för mina ögon, dessutom en bra insyn i väldigt många åldersgrupper (och nej, jag är varken anställd eller tränare i AIK) och i ungdomsfotbollen i Sverige generellt.
Och ja, klubbarna utomlands har större ekonomier, men detta sker inte över en natt, det måste börja någonstans och någon gång, det kommer i långa loppet inbringa mycket pengar till AIK.
Med utbildningen som är en röd tråd från tidig ålder och med utbildade tränare så blir du en skolad fotbollsspelare, så om du inte går hela vägen i din klubb så har du många alternativ att gå vidare till.
Med rätt skolning av spelarna kunde en mycket större mängd spelare som inte går hela vägen inom AIK kunna vara attraktiva till mindre klubbar i allsvenskan och superettan (eller utomlands), och där många skulle kunna ta steg i sin nya miljö, dvs. mer pengar till AIK i form av utvecklingsbidrag och ev vidareförsäljningsklausuler.
Vad säger att vi inte kan ha 9-10 spelare från varje årskull som kan gå vidare än 1-2.
På sikt blir det många, och det skulle dessutom vara flertalet som gått hela vägen i sitt hjärtas klubb.​

- Hur träna fotboll?
AIK:s grundtänk med icke-linjär pedagogik är rätt, men kunskapen att utbilda i fotboll finns inte där. Övningsdesignen är för statisk och man lär sig inte grunderna tidigt, man behöver helt enkelt tränare utbildade som vet vad de gör (föräldrar får gärna vara hjälptränare men i de allra flesta fallen inte vara styrande huvudtränaren).
Övningsdesign är A och O, du vill framtvinga beteenden utan att behöva säga exakt vad som skall göras, övningsdesign finns inom alla olika områden och åldrar och där av är utbildade tränare på den utbildningsplan man vill följa extremt viktig.

- Hur göra för att behålla ALLA spelare så länge som möjligt?
Alla barn följer inte samma utvecklingsmall, och ta ut akademi tidigt är ingen lösning då man bara toppar för stunden, för att 2 år senare ta bort ett antal spelare och in med ett nytt antal som utvecklats mycket de senaste 2 åren och så blir det bara en ny toppning där du vinner nästan varje match enbart pga detta.
Så problemet är inte att ta bort akademierna (som AIK gjorde för de yngre åldrarna), det är enbart positivt att de är borta för 8-12 åringarna. Akademi är bara ett ord, men folk tror att det automatiskt är någon slags kvalitetsstämpel. Så är inte fallet.
Jag är inte impad av Europas största fotbollsklubb (till antalet spelare) t.ex. (dvs. BP)
Lösningen är att man genom att ha större grupper där man nivåindelar inom gruppen, där smågrupperna jobbar i takt med sin utveckling men där alla följer exakt samma utbildningsplan men i olika tempo (här kommer återigen övningsdesignen in i bilden och tränare som vet vad de gör).
Smågrupperna är inte statiska utan följer barnens utveckling (dvs. barn flyter mellan gruppen).
Matcher spelas blandat i de yngre åren så att alla i den stora gruppen känner sig som ett lag för att flyttandet inom den stora gruppen inte ska dras några växlar av.
Det gör att den som tidigt är långt fram får utmaningar på träningen med likasinnade, och de som ligger långt bak får möjligheten att öva på sin fotboll från sina förutsättningar tillsammans med likasinnade.
För det är så att när det är blandade grupper så kommer den tidigt duktiga spelaren ta bollen av de som ligger långt bak väldigt snabbt, så den får aldrig möjligheten av öva medan den tidigt duktiga i många fall tycker det blir tråkigt då det går för lätt (vilket den som blir av med bollen hela tiden också kommer att tycka).
Ge alla förutsättningarna att utvecklas i sin takt men håll det inte statiskt.