Originalet av inlägg:1378599
Redigerat:2022-08-05 11:56:00

CurriKarri>

Det stämmer och att vara fysiskt stark är ett måste i europeiska ligor. Kolla topp 5 ligorna i Europa nu när de drar igång i helgen. Det finns ingen spelare i lagens startelvor som har spaghettiarmar som Tom Strannegård, Bilal, Acke etc.
Det finns undantag men då har de exceptionell teknik och talang, typ Isak även om han byggt på sig flera kg muskler sen han lämnade oss och blivit mer atletisk i kroppen.

Jag minns när vi sålde Quaison till Palermo. Han sade att tränaren tvingade han att pressa på gymmet ett halvår innan han skulle få spela en minut där. Många svenska spelare får en chock över hur fysiskt underlägsna de är när de kommer ut till europa och jag har aldrig förstått varför vi inte satsar mer på det.

Kolla på en pinne som Williot Swedberg som gick till Celta Vigo. Han kommer inte få spela en minut i La liga i höst innan han lagt på sig 4-5 kg muskler, det lovar jag. I Allsvenskan kommer man undan eftersom ligan är så dålig och det är sällsynt med närkampsspel eftersom de flesta lagen spelar på konstgräs.