Originalet av inlägg:1372754
Redigerat:2022-07-05 13:24:00

Ambro

Ja om man antar att alla placeringar vi haft varit minst lika och sedan adderat allting bättre men billigare och yngre så hade man fått tid. Men högst sannolikt hade vi med mindre etablerade trupper, billigare spelare också haft fler placeringar utanför topp tre. Det är det tålamodet jag pratar om. Sen tror jag faktiskt att många AIKare varit "nöjda" och accepterat mer eller mindre konstanta topplaceringar istället för mer svajiga insatser. Var väl inte så ovanligt att vi blev femma exempelvis förutom att åka ur och ha 2010 års härdsmälta i inledningen av 2000-talet. Där åtta? andra klubbar vann ligan varav Dif tre. I kontrast till den perioden har nog både vår lägstanivå och kraven höjts. Gör man ett dåligt år så ryker man. Alltså missar både cupen, gruppspel och nästa års kvalspel genom ligaplacering. Sen kan man ju diskutera det djupare än bara tabellplacering så klart. Men jag tror också att det spelar in att MFF sedan 2013? Haft en ekonomisk särställning där man rimligtvis inte kan kräva guld. Däremot är jag enig i att det borde ha kunnat rendera i 1-2 titlar till. Det hade det gjort om våra tränare förmått att vinna fler matcher mot MFF. Alternativt förlora färra.