Originalet av inlägg:1372713
Redigerat:2022-07-04 20:31:00

Seguis Omfamning

Vad sägs om argumentet som lyftes fram vid hans (BG) anställning?
Vi skulle få se fartfylld och offensiv fotboll sades det. Det är två år sedan(!).

Vi pratar alltså om:
Två hela försäsonger
Två hela sommaruppehåll
Nästan en helt ny startelva och trupp
Flertalet landslagsspelare
Handplockade värvningar
Osv osv

Det som vi har blivit serverade hittills är en tempofattig och statisk zombiefotboll där vi enögt förlitar oss på antingen inlägg eller fasta situationer som vi dessutom, som grädden på moset, har blivit mycket sämre på. Så mycket för utveckling!

När Jordan lämnat och Nabbe varit skadad så använder vi kanske truppens bästa anfallare som mittfältare och fortsätter att använda Kimpioka helt fel vilket är en annan provocerande iakttagelse. De fåtal gånger vi sett Kimpioka blixtra till, ex. Degerfors där han får ett mål bortblåst för gruff, uppstår då vi vågar spela bollen vertikalt framåt i djupled - precis så som Kimpioka ska användas. Det finns inte många utrspelare i allsvenskan som vinner en löpduell axel mot axel mot honom. Han är också otroligt stark när han får bollen felvänd vid straffområdet och kan ta emot och pegga upp/vidare till annan medspelare. Men vi vågar ju aldrig spela bollen centralt!

Istället fortsätter vi maniskt att match ut och match in söka långsidorna och spela runt tills någon ruttnar och slår ett för dåligt inlägg på första försvararen och så repeteras det i 90 minuter. Jag tycker det är bedrövligt att vi inte kommit längre under dessa två år och vi är ett relativt fåtal skribenter som flaggat för detta under en längre tid.
__________________

Jag har skrivit det förr men jag tror att merparten av supportrarna och kanske även sportsliga ledningen fortfarande är ärrade efter 2020. Det är tyvärr något som gör oss handlingsförlamade i nuet och vi tuffar hellre på med det vi har än att våga sikta högre, igen.
Det är därför heller inte konstigt att vissa nöjer sig med att vi åker på däng mot brödlagen eftersom att ”konkurrenterna också gjorde det”. Det är den inställningen och det synsättet som cementerar oss som en ”medium sized dog with a big dog attitude”.