Originalet av inlägg:1372646
Redigerat:2022-07-04 10:21:00

KU65 och Dixi

Då har ni nog missförstått mig en hel del, det handlar inte om selektering.
Den är bra att AIK tagit bort, jag är den förste att skriva under på det, det handlar om att vi är långt efter i Sverige i utbildningen/skolning av spelare (från första ålder) för ALLA spelare.

Scholes

Ja, men hur tror du dessa spelare har utbildats i de andra klubbarna innan de kommer till "storklubben" i 12-14-årsåldern, de följer ungefär samma utbildningsplan oavsett vilken klubb du växer upp i och du ska veta att storklubbarna har bra inflytande i de omkringliggande klubbarna.
Toppspelarna i Sverige må vara bra när de kommer till 14-15 årsåldern, men de (få) skulle vara bra oavsett vart de spelat, men bredden är långt ifrån den kvalitet som krävs, så urvalet blir väldigt litet i Sverige i den åldern.
Det räcker med att åka till Danmark för att se hur många bra lag det finns där i varje årskull, de har en mycket bättre utbildad bredd, vilket gör att urvalet sen blir större när det är dags för åldrarna att ta sig vidare ett steg.
Vad beror det på, med en halv svensk befolkning, jo, utbildningen.
Så det är egentligen inte ett AIK-problem utan ett svenskt fotbollsproblem, men nu är jag AIK:are och de som kom in i AIK hävdar att de jobbar efter ett europeiskt synsätt men jag, med erfarenhet av detta, ser igenom bluffen och då jag vet hur missnöjet ser ut inom AIK, hur ålderskullarnas kvalitet ser ut och hur många som lämnat AIK så är jag orolig på riktigt och tycker det är tråkigt att spelare som börjar hos oss kommer få otroligt svårt att gå hela vägen. Gör man det är det pga att man är född supertalang, inte att utbildningen har gjort dig till det.
Men AIK kommer alltid att locka in duktiga spelare i 14-15-årsåldern (typ Bilal), men hur bra är de egentligen?
Jag tycker inte vi ska nöja oss med att skeppa spelare till havldassiga lag i halvdåliga ligor. Med vårt lands ekonomi, intelligens bland befolkningen och förutsättningar ska vi, precis som jämnstora länderna, kunna producera spelare till bättre lag i bättre ligor. Och det KONTINUERLIGT, och inte ha flyt att vart 5-10:e år få fram en supertalang som Zlatan, Isak, Kulusevski, Forsberg, och nu kanske nästa är Swedberg.
Men att BP skulle vara någon bra måttstock? Aldrig, inte en chans, jag tycker lika om deras utbildning.