Originalet av inlägg:1368665
Redigerat:2022-05-25 17:24:00

Många av oss är väl lite företagsekonomer, hobby-sportchefer och hobby-VDs.
Vi pratar inte längre riktigt som om vi bara är fans. Vi tänker på helheten, vi tänker ekonomi, långsiktighet, utveckling osv.
I det försvinner värdet av cupen för mig. Cupen är inget negativt, men det ger inget extra att satsa på. Företagsmässigt.

Det är väl i någon mening synd att man förlorat den ådran av att allt enbart handlar om alla titlar. Guld i ligan är en sak, det är alltid rå och skär lycka osv.
Men i alla andra perspektiv handlar det om andra saker. Jag kan inte värdera cupen lika eller högre en ett gruppspel, för att jag vet att ett gruppspel gynnar AIK mer än ett cupguld. Cupen hade behövt en vinstsumma på säg 15-20 miljoner netto, dels för att höja statusen och dels för att höja viljan från klubbarna att gå all in på den. Endast då hade cupen för mig kunnat inbringa lycka.

Jag förstår er som ”bara” är fans, och jag avundas er. Men jag förstår inte riktigt er som likt mig själv resonerar som ägare av bolaget, att cupen är viktigare än bolaget. Det behöver så klart inte vara motsatser.
Det är som med spelare, ledare, men experter etc som håller på ett lag men spelar för ett annat. De blir professionaliserade. Avtrubbade som fans betraktat.

Konstigt beskrivet kanske, men försökte utefter bästa förmåga.