Originalet av inlägg:1339732
Redigerat:2021-09-22 21:40:00

// Östervägen


Tycker att när VAR först infördes i en internationell sammanhang, så var själva konceptet väldigt nytt samt att det behövde finslipas gällande hur domarna hanterade systemet, genom åren som har gått, så har VAR tillämpats mycket bättre. Om vi kollar årets EM, så kändes det att majoriteten av besluten var tillämpade direkt, och större avbrott var ganska sällsynta. Problemet är inte att domarmisstag händer, problemet är just att år för år så har domarmisstagen varit kritiskt avgörande, för nästan alla lag i toppstriden, och då pratar jag objektivt här.

Det är en grej om dif hade en hårfin offside på deras mål, visst hade det var surt. däremot så hade jag börjat rationaliserat det efter några minuter, det är ett domarmisstag som jag kan köpa.

Men när en domare står knappt 3 meter från en händelse där spelaren gör sig stor samt börjar flaxa med armarna, och där nästan alla Degerfors spelare reagerar omedelbart, så pratar vi inte längre om hårfina misstag, men om kritiska misstag som en domare, inte får missa. Först angående den solklara handsen, men också själva förståelsen som en domare, när nästan alla Degerfors spelare inklusive målvakten reagerar toksnabbt, så måste domaren förstå att det finns något i det, dessa två faktorer ska en domare ta in, det har han inte gjort. När sedan det misstaget görs i en guldstrid, där enstaka poäng kan avgöra guldet så kommer det till en nivå där de positiva konsekvenserna med VAR överspelar de negativa.

Därför tar jag hellre en finslipad VAR, som visst inte är perfekt över ett system där domare gång på gång gör obegripliga kritiska misstag.