Originalet av inlägg:1299205
Redigerat:2020-11-24 17:13:00

Jag tycker det känns rimligt att alla har samma chans att vinna vid utlottning och det är en fin tanke med att var och ska kunna välja vad man är beredd att betala. Om jag hade varit AIK hade jag ändå kört på fyra kategorier.

Jag hade haft en billigare singelplåt som vid vinst berättigar till en plats och en något dyrare singelplåt som berättigar till 20% rabatt i AIK-shop.

Sedan skulle jag ha haft en dubbelplåt som kostar dubbelt så mycket och lite till som en singelplåt men som vid vinst berättigar till entré för två personer. Sen en något dyrare dubbelplåt som berättigar till 20% rabatt i AIK-shop.

Så typ...
1250kr budget singel
1750kr premium singel
3000 kr budget dubbel
3500kr premium dubbel

Jag är övertygad om att det både skulle öka totala intäkterna OCH ökat nyttan för säsongskortsköparen jämfört med nuvarande upplägg.

Rent praktiskt så skulle AIK vid 300 tillgängliga platser kunna dra 150 slumpmässiga säsongare av vilka 100 har dubbelplåtar och 50 har singelplåtar. Det gör att det finns 50 platser kvar att fördela. Dessa platser fördelas baseras utifrån den totala fördelningen av sålda singel och dubbelplåtar. Så om 66,7 % av alla utestående säsongsplåtar är dubbelplåtar så dras ytterligare 20 vinnare från poolen med dubbelplåtar och 10 vinnare från poolen med singelplåtar.