Originalet av inlägg:1270800
Redigerat:2020-07-10 15:51:00

Back in Business: Självklart har jag ganska ytlig koll på Peking, men mycket av det de har gjort sticker ut. Som alla vet sladdade de länge i Superettan. De hade kroniskt dålig ekonomi och svaga trupper.

2011 tog sig Peking tillbaka till Allsvenskan. De tog då in Janne Andersson som manager, dvs. både som sportchef och tränare. Janne Andersson är som alla vet fostrad i HBK. HBK har en lång tradition av att bygga i generationer, dvs. att spela in unga lag som utvecklas och önskar, varefter man generationsväxlar och bygger nytt.

Janne Andersson byggde med tiden upp ett starkt lag med flera tongivande egna produkter och unga spelare utifrån. Peking har en stark akademi. Exempelvis kommer Totte Nyman, Muamer Tankovic och Linus Wahlkvist därifrån. De har dessutom kontinuerligt värvat in unga spelare som Bärkroth och Kamara.

När Janne Andersson försvann till landslaget gick Peking för en ny Halmstadtränare som manager, nämligen Jens Gustavsson. Han fortsatte i Janne Anderssons fotspår.och satsat på att bygga på talanger. Han tog bl.a. in Niclas Eliasson, Jordan Larsson och deras unga islänningar.

Den röda tråden i Peking som jag ser det är att ta över och uppdatera HBK:s metod, men i en större och starkare klubb. Kännetecknande för den är att satsa ungt och att bygga i cykler.

Jag skulle gärna se oss använda samma metod, men i AIK-format. Det är precis därför jag går bananas mot folk här som propagerar för snabba och kortsiktiga lösningar.

Det pratas mycket om att vi inte har tagit in kompetens utifrån. Det tycker jag är märkligt. Ackerman kommer från BP som alla vet var de har sina styrkor. Norling hade en lång period utanför AIK och är faktiskt en tongivande MFF-tränare under 2000-talet. Dessutom har vi det brittiska fysteamet.

Sammantaget tycker jag att många av ropen efter förändring här är platta och oanalytiska. Jag önskar att vi supportrar kunde utvecklas i takt med klubben och omfamna vårt nya projekt. Jag önskar också att vi kunde släppa hybrisen/narcissismen och acceptera vilka vi är och var vi kommer och startar ifrån.