Originalet av inlägg:1270767
Redigerat:2020-07-10 11:17:00

Ambro: Men nu missar du en viktig variabel. En stor anledning till att vi haft näst bäst ekonomi är att vi över tid har varit en utvecklande klubb som kontinuerligt har sålt sina bästa spelare. Det påverkar självklart resultaten i relation till de ekonomiska musklerna över tid.

Om man ser på enskilda säsonger är det exempelvis inte konstigt att IFK GBG var bättre än oss 2014-2015 eftersom de satsade mer pengar (trots att vi hade bättre ekonomi).

Överprestationerna för oss som klubb enskilda säsonger kom 2012 och 2018. Sedan kan man säga att stabiliteten över tid med en väldigt hög lägstani å var en överprestation i sig, men det beror ju på hur man värderar det.

Med det sagt håller jag med om att vi haft alldeles för låg "verkningsgrad" när det gäller dyrare värvningar. Jag håller också med om att det kan göras bättre, varför jag gillar vår nya strategi. Fan om Jurelius köper skadade äldre spelare.

Back in Business: Nej, det vi kör nu är väl en lågriskstrategi om något. Vi investerar billigt i spelare som vi vet ökar i värde dels pga. deras utveckling, dels pga. det faktum att vi ger dem speltid. Dessutom implementerar vi en offensiv filosofi som gäller hela klubben. Det minskar beroendet i relation till en enskild tränare.