Originalet av inlägg:1262799
Redigerat:2020-05-22 09:10:00

Jag brukar försöka förhålla mig balanserad och se båda sidor av saker och ting, och är ofta en förespråkare av "sitt ner i båten"-mentalitet. Överlag tycker jag att det är för många bajarbottar som vill klaga på någonting nytt, hela tiden.

Men...

I frågan om Allsvenskans öppnande (utan publik) så tycker jag att det är så absurt. Jag tycker inte att det är Löfvéns ansvar till 100% att öppna Allsvenskan då jag är glad över att vi (politikerna) i Sverige till mångt och mycket inte hänfallit åt att verka starka och handlingskraftiga utan att istället lyssna på experter och pragmatiskt försökt göra det som torde vara bäst.

Att man då låter Tegnell (som jag inte har emot men som nån så fyndigt skrev: "sist vald på innebandyn") få göra uttalanden om hur han tror supportrar kommer bete sig och därför få sätta agendan är väldigt absurt. Det verkar vara baserat på en företeelse precis i början av utbrottet om jag inte minns fel. Det är möjligt att han tror att det är så och förmodligen tror ju regeringen också att supportrar inte kan ta ansvar själva och därför vågar man inte ta ett beslut.

Sätt upp regler då! Förbjud fotbollssändningar på restauranger? Samtala med supporterklubbarna och låt budskapet komma från dem: "Stanna hemma och kolla eller så blir det ingen Allsvenska i år!". Jag tror vi alla kan köpa det.

Att man inte vill sätta igång Allsvenskan för att spelare ska smitta spelare, sitta i spelarbussar osv är en myt vi bara kan lägga ner. De har offentligt och uttalat sagt att det är supportrar som är risken vid en öppnad Allsvenska.

Slutligen så har vi oss lite att skylla att gemene "sist vald" man i Sverige inte har mycket till övers för att gynna supportrar (aka dödsknarkshuliganer) till "22 män som springer runt och sparkar på en boll". När vi går igenom gator och torg, tar över tunnelbanestationer etc och är högljudda, kanske aggressiva och gör lite som vi vill så tar vi liksom makten (det känns lite mäktigt då, eller hur?) från gemene man. De får huka sig och akta på sig, ta sina barn närmare och kanske också plocka upp efter oss. Många av dem ser oss supportar bara då och då är det en bild av "huliganer" man får också. Det ligger i fatet hos oss såna här frågor tror jag.

Faktum kvarstår dock. Om vi ska vara så pragmatiska och evidensbaserade i allt annat så kan man inte låta en attitydsfråga avgöra om en hel idrottsrörelse ska skickas ner i ekonomins div 3.