Originalet av inlägg:1254975
Redigerat:2020-02-23 17:28:00

Som chef över sig själv (i avsaknad av klubbdirektör) och hela sporten kommer herr Wesström inte att avgå självmant så länge han fortsätter tala som en tvivelaktig bilförsäljare som inte verkar se sina egna brister. Nu är det ty värre ändå så att han bör sitta kvar tills dess att styrelsen rekryterat en ny klubbdirektör som ska ha den primära uppgiften att tillsätta nästa sportchef. Bara hoppas att den direktören har viss sportslig kompetens trots att det på ordförande Robert Falck, i podden Vår värld, inte direkt lät som att fokus låg på just den saken. Och det behöver det ju inte göra heller. Egentligen. Men vilka ska den nya direktören i sånt fall lyssna på för att säkerställa att den nya sportchefen är rätt man? Vår gamla guldhjälte Patrick Englund, som är den enda med gedigen fotbollsbakgrund (vilket inte behöver betyda ett smack i sammanhanget) i styrelsen? GF?

Sedan har vi problemet med att Wesström är tillsvidareanställd och därmed inte kan sparkas utan andast säga upp sig själv eller omplaceras. Gällande det förstnämnda så verkar han ha för dålig självinsikt (förvisso i kombination med en revanschlusta som AIK:are) för att det ska hända innan det är lite för sent. Gällande det andra så verkar han förmer, baserat på hans sätt att uttrycka sig. Jag tvivlar på att ett eller ett par steg nedåt i hierarkin inte anstår den mannen.

Summa summarum: Wesström kommer inte säga upp sig och han kommer inte få sparken förrän vi har en ny klubbdirektör och denne fått bli varm i kläderna. Säg efter säsongen. Sedan får vi hoppas att hans nya chef är handlingskraftig och kompetent nog för att rekrytera en bättre sportchef som kan hantera supportrarnas kravbild framgent.

Det sista jag hoppas är att det går så dåligt under säsongen att styrelsen inte ges något annat val än att sparka Wesström. Men i sådana fall lär väl Norling få bära hundhuvudet och lämna först, trots ett nykritat kontrakt över 2021, gissar jag.