Originalet av inlägg:1252935
Redigerat:2020-02-13 08:27:00

I ett 3-5-2 perspektiv kan jag ändå tycka att vi står oss bättre rustade totalt än inför 2018.

Bättre målvakt.
Bättre offensiva vingar
Bättre centralt mittfält (räknat inför säsongen, Seb kom sen och Yasin/Nabbe ej klippt och skurna efter att vara tvåvägsspelare på centralt mittfält såsom Olsson, Ofori, Seb är)

Minus år avsaknaden av Milosevic.

I anfallet skulle jag ändå påstå att vi har två anfallare som är goda för 10+ mål var där Kolbein i form lätt kan göra 20. I ett 3-5-2 perspektiv saknas naturligtvis lite bredd här, Men Asani hade kunnat agera back-up och vi hade haft Nabbe och kommer förhoppningsvis ”snart” ha honom tillbaka. En anfallsuppsättning med Nabbe, Kolbein och Henok vore inte sämre än Tarik, Henok och Stefanelli i mitt tycke även om det är lite olika spelartyper.

Poängen här är att om Nabbe hållt sig hel hade vi haft ett grymt lag för 3-5-2, kanske bättre ån inför 2018. Och vi har det även tills han kommer tillbaka. Dessutom har vi kombinerat med en riktigt bra startelva mycket mer potential i år. Och framför allt har vi en bättre elva 2020 än 2019 nästan oavsett hur vi ställer upp tack vare bättre målvakt, bättre och mer naturlig vänster vinge samt att Ofori kommit in. Dessutom bör Lundström vara i bättre form än förra året.

Nu ska vi ju inte spela 3-5-2 i år, men jag ville påvisa att truppen inte är så dålig som somliga beskriver. Nästan så att jag tycker det är synd att vi överger 3-5-2 när vi har riktigt bra förutsättningar för att spela ett just offensivt och aggressivt 3-5-2 och inte ett 5-3–2.