Originalet av inlägg:1249066
Redigerat:2020-01-13 17:41:00

Råttskit,

Okej, så vilken är din källa till dessa spelare? Hur scoutar du och kommer fram till vilka spelare som är rätt för AIK? Jobbar du som scout kanske?

Hittills har du nämnt Aron Sigurdarson som gick till Belgiska andraligan, Brasilianska målvakten Freidrich som jagas av mittenklubbar i Norge och Nordli som går till en nykomling i Norska högstaligan. Synonomt med alla dessa är att dom går till klubbar som är klart under nivån som vi ligger på.

Hade dom gått billigt till topp 3 klubbar i Nordiska ligor hade jag också undrat hur det ligger till med vår scouting.. Men nu verkar samtliga toppklubbar i Norden ha "missat" dessa billiga guldkorn.

Förstå mig rätt nu, tycker det är kul att du kollar runt efter spelare som kan passa för AIK och det är väldigt bra att du även tipsar AIK om spelare som kan tänkas vara intressanta, fortsätt även skriva om det här på GF!
Men samtidigt verkar du till viss del överskatta din egna förmåga att hitta spelare och tro att din scouting är bättre än AIKs.

Vill du veta vilken nivå AIK scoutar på så kan du se ett tydligt tecken i 2 värvningar denna säsong, Asani och Otieno.
Du hade själv noterat att Otieno kom till Vasalund från division 2 i Albanien för 1 år sedan, samtidigt scoutade AIK Asani i Albanien enligt BW och ville redan då värva honom, men han var för dyr.

Du tror att Vasalund själva åkt till Albanien och scoutat Otieno?
Min gissning är att det är AIK som varit där och scoutat, möjligtvis med nån representant från Vasalund eftersom vi har ett samarbete med dom.
Otieno beskrivs 1 år senare som Allsvensk toppklass utav folk inom Vasalund och AIK har samtidigt skrivit ett lån med köpoption för en spelare i divisionen över den Otieno spelade i.