Originalet av inlägg:1249007
Redigerat:2020-01-12 20:40:00

JacobAIK

Du tolkar och vrider mina inlägg precis som du vill du.

Motbevisad? Nej, inte alls. Bara trött på åsiktsfascismen här inne. På ett forum för åsikter. Ha, ha.

Svar på cj:s punkter:

1. Jag har förklarat det här flera gånger idag, läs gärna mitt svar till Ambrosini, där jag köper hans resonemang som en delförklaring. Scouting är ett teamarbete och jag värderar inte AIK:s scoutingarbete i tron att det bara är högst ansvarig för scouting som har allt ansvar för scouting i en klubb. Men ansvar det har han, allt annat är absurt. Sedan har sportchef som Scoutingansvarigs chef det yttersta ansvaret. Wesström rekryteringsarbete ska alltså också ifrågasättas. Vilket jag har gjort många gånger här tidigare. För att underlätta för er så kan jag i fortsättning byta ut Ackerman till Ackerman/Wesström.

2. På min lista har jag utgått från den information som en utomstående kan göra sin bedömning på när det gäller övergångssummor. Det vill säga de summor som har nämns i media. Utifrån det var prislappen på Moro och Backman de för 5 miljoner kr, vardera. 900 000 euro sägs Milosevic ha kostat. Observara, detta är inte netto-summor, och det har jag aldrig hävdat. Därför ska de vara kvar på min lista. Borges hittar jag ingen uppgift på. Men en spelare som gjort succé i ett VM har jag väldigt svårt att se att han ska säljas under fem miljoner kr trots att han såldes ett fönster för sent för att få maximalt betalt.

Men om det känns bättre kan jag ta bort Borges namn. Det spelar liksom ingen roll, skillnaden före och efter Ackerman i klubben är fortfarande högst uppseendeväckande.

3. Du tycker inte det finns någon som helst fog för min kritik. När kan svart på vitt visa hur många lyckade värvningar med stor sportslig och ekonomisk uppsida (9 st), vi gör på 3,5 år för att sedan kunna konstatera att de senaste åren bar lyckats med en (!) enda. Och denna helomvändning korrelerar precis i tid med den nya sportsliga omorganisationen där Ackerman kliver in som scoutingchef och Wesström som Sportchef. Här kan finns ett samband och det är intressant tycker jag. Skulle denna bara vara en slump?

Om klubben gått från mycket goda resultat och träffsäkerhet vid scoutade spelare till en mycket dålig resultat (tur att vi fick Isakmiljonerna i famnen) så kan ansvariga faktiskt bli kritiserade. Till och med ifrågasatta. Face it.

För att ta en liknelse, hade Norling fått 6 år i klubben och lyckats ta en topplacering och fem 10:e platser så hade Norling/Wesström - blivit kritiserade och i ärlighetens namn redan varit sparkade för länge sedan.

Scouting och värvningsarbetet är ett av de viktigaste verktyg som man har för att dels skaffa sig sportslig framgång men också medel till att investera för än mer sportslig framgång. Med Ackermann/Wesströms usla träffsäkerhet de senaste 6 åren på näthinnan; så kommer de närmaste årens rekryteringsarbete var definierade för om vi fortfarande ska vara ett topplag eller ej. Och detta ligger nu alltså i händerna på firma Ackerman/Wesströms händer.

Själv tycker jag att det borde vara lättare att träffa rätt med värvningar av spelare när man har en god ekonomi, som vi haft de senaste 6 åren, inte svårare.