Originalet av inlägg:1244181
Redigerat:2019-11-19 13:47:00

karl4712

Givetvis är utbud och efterfrågan kopplat till och påverkar priset ja. I grunden. Men det är ju också enbart en generell förklaring. Och alla företag vill i de bästa av världar ha högre efterfrågan än utbudet är. Det ger kontroll över verksamheten och dess ekonomi. Det skapar styrmedel att påverka ytterligare åt det håll man vill gå.

Är då utbudet i grunden 50 000 och efterfrågan 18 000 i grunden utan derbyn och guldmatcher. Eller är utbudet i grunden är 30 000 med stängt etage 3 och efterfrågan är 18 000. Så ligger efterfrågan kraftigt under utbudet. Då tappar man kontroll och man kan inte direkt påverka utfallet på samma sätt som när utbud och efterfrågan möts.

Här har man ju olika verktyg att använda beroende på vad man håller på med och vart man vill nå.
Här ligger ju våra mål att utbud möter efterfrågan utan att tappa ekonomi. Verktyget väldigt billiga biljetter löser inte dessa mål. Att ha ett ekonomiskt dåligt etage tre öppet löser inte heller dessa mål.
Så hur når man dit?

Här MÅSTE man koppla bort känslan över att turister och sällanköpare inte kan gå på de största matcherna. För den och dessa är totalt irrelevanta i förhållande att möta utbud och efterfrågan för att skapa bästa möjliga förutsättningar för AIK.


Du har ju redan fått beskrivet för dog hur vi kan höja publiksiffran mot exempelvis Kalmar, men du vägrar lyssna. Du behöver ju inte tro på det, men du behöver vara öppen för att det kan fungera, annars är det kulingen idé att diskutera med dig. Det är så AIK resonerar så du kommer inte få andra svar eller lösningar. Lösningen är den som beskrivits och utfallet får vi vänta och se.

Jag tror absolut på den, då den är mycket logisk. Sen återstår att se om det blir tillräckligt för en långsiktig lösning.

Fördelen med om det fungerar är att vi får en större bas supportrar som det nästa krävs av att man är eller blir rätt aktiva supportrar för att få tillgång till AIK på plats. Förhoppningen är ju att det blir en positiv spiral.
De som idag köper 5-8 biljetter köper i stället årskort (en god del iaf). Fler årskort och höjt snitt generellt skapar potentiellt ännu bättre stämning på matcher mot mindre lag. Så att fler får upp ögonen för att gå på dessa. De som tidigare kanske köpte 2-3, derbyn och guldmatcher matcher börjar köpa 5-8, MFF, IFK*2 och ett par till. Men i takt med ökad publik riskerar dessa att bli utan på derbyn och köper årskort. Snittet ökar ytterligare. Nya 2-3 matchers supportrar blir 5-8 matchers supportrar och sedan årskortsinnehavare. Osv osv osv.
Tills vi förhoppningsvis når 17-20 000 årskort per säsong. Då är det inte så mycket kvar av arenan att köpa på. Och då räcker det med 2000 lösbiljetter mot Kalmar för att det ska komma 20 000 mot såna lag. Och i princip fullsatt mot Häcken, Peking, Elfsborg och absolut fullsatt mot Dif, Bajen, IFK och MFF.