Originalet av inlägg:1241970
Redigerat:2019-11-08 10:14:00

En tränare jag gärna skulle se hos oss - som assisterande till en början kanske? - är Akropolis tränare Konstantinos Panagopoulos.

Akropolis vann div. 1 södra i år på 75p (19p före 2:an) och med en målskillnad på +49 (77:28). De har alltså ett målsnitt på 2.56 mål/match denna säsong...

"Vi prioriterar att ha roligt och kommer spela vårt spel, säger Akropolis tränare Konstantinos Panagopoulos till Fotbollskanalen.

Panagopoulos, som tidigare tränat flera klubbar på hög nivå i Grekland, har tränat Akropolis sedan 2017 och präntat in ett nytt spelsystem i laget. Bollen ska spelas längs backen och lagets stjärna är inte en enskild spelare utan helheten.

- Det är sättet vi spelar fotboll på som gör att vi gör mycket mål. Allt började på försäsongen där vi ändrade en del i taktiken. Det är hårt arbete som gäller och det är inte bara under årets säsong som vi gjort mycket mål, säger Panagopoulos.

Kan man peka på någon speciell del i spelet som gör att ni är så målfarliga?
- I Sverige föredrar många lag 4-4-2 och de senaste åren har också många lag spelat 3-5-2. Så vi spelar på ett sätt där vi kan utnyttja det och där vi kommer in med många spelare i boxen.

Victor Söderström, med ett förflutet i Frej och Brommapojkarna, är Akropolis bästa målskytt under årets säsong med 13 fullträffar. Han menar att tränaren Panagopoulos är en viktig del i varför laget gör så mycket mål.

- Jag skulle säga att mycket av förklaringen till varför vi gör så mycket mål beror på att vi har ett tydligt spelsätt där alla vet sina roller. Man har varit i andra klubbar i Sverige på samma nivå där det inte har varit lika tydligt som det är här. Jag är mindre inblandad i spelet och kan i stället fokusera på att vara på plats i boxen och göra mål, säger Söderström.

Hur viktig är er tränare?

- Han är väldigt viktig. Han har varit tydlig med att jag kommer vara nia. Sen har man fått kämpa för sin plats och då känner man att förtroendet finns där. Vi litar på varandra och jag gillar att ha pressen samtidigt som jag inte ställs över bara för att jag inte lyckas göra mål en match."