Originalet av inlägg:1238197
Redigerat:2019-10-22 21:16:00

Nedanstående faximiler från 2091:s hemsida är ett av mina huvudargument till varför Björn Wesström har bränt sina broar i AIK och varför vi behöver en ny sportchef snarast.

En sportchef som slutar lägga en stor övervägande majoritet av våra transferpengar på att värva dyra spelare.

En sportchef som ser till att återväxten i klubben är så pass god att man kan fortsätta växla upp truppens kostnadsmassa. Utveckla, inte avveckla, för att använda ett Ulf Kristersson-begrepp.

Jag kan köpa att man något enstaka år gör en större satsning som vi gjorde 2018. Problemet är bara att det är brutalt riskabelt. Vad tusan hade hänt ifall vi hade kollapsat totalt de sista 5 matcherna och tappat guldet – vilket vi faktiskt var nära att göra?

Malmö FF har tidigare visat att det går att ta sig till Champions League med unga, talangfulla och hungriga spelare. Då slår man två flugor i en smäll. Dels höjer man marknadsvärdet på både klubben som helhet men framförallt på de unga spelarna (vilket genererar fina transfersummor in på både kort och lång sikt), dels går man till Europaspel och får både prispremier och TV-pengar för sitt deltagande.

Varför ska vi satsa på att gå till CL/EL-gruppspel med en startelva vars snittålder är typ 29-30 när det går nå samma typ av sportsliga framgångar med en 4-6 år yngre trupp i snitt?

Så urbota korkat, men så är jag ju bara en simpel lekman med typ 4000 timmar Football Manager 2007 bakom mig.