Originalet av inlägg:1238103
Redigerat:2019-10-22 11:25:00

Vadliderduav //


Wesström: ”Det har aldrig varit över”

avPer Bohman

MINDRE ÄN 2 TIM SEDAN

FOTO: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT / TT NYHETSBYRÅN

FOTBOLL

AIK krossade Falkenberg med 5–1.

På läktaren hade Björn Wesström ett oväntat sällskap.

Sportbladet följde sportchefen i bakhasorna från Stockholm till Falkenberg – mitt under brinnande guldstrid.

KOPIERA LÄNK

10 minuter före avgång kommer han traskandes genom avgångshallen på Bromma flygplats. Björn Wesström har ett gratisexemplar av Expressen i näven och daskar den i bordet.

– Första gången jag läser den tidningen!

Wesström brukar resa med laget dagen före bortamatcher men hamnade i tidsnöd. Det fick därför bli flygplan till Halmstad och därefter hyrbil vidare till Falkenberg. Om allt klaffar är han framme en halvtimme före matchstart. När vi landar i Halland känns det som att vi hamnat på kontinenten. Det är överraskande ljummet och mörkgrönt höstgräs på marken vilket muntrar upp sällskapet.

– Vi drar till Tylösand i stället, ropar Henrik Jurelius, assisterande sportchef, när han stiger av planet och Wesström nickar nöjt.

”En av mina styrkor”

Väl inne på folktomma flygplatsen går det inte att få tag på den bokade hyrbilen eftersom desken är obemannad. Ett stockholmskt "bra service" hinner slinka ur Wesström innan en anställd dyker upp och kvitterar ut bilnycklarna.

Det tar 40 minuter att köra till Falcon Alkoholfri Arena (Wesström fnissar till, liksom majoriteten av Sveriges befolkning, varje gång han hör namnet), Jurelius guidar med GPS:en och jag ställer min första fråga.

Hur mår man som sportchef i AIK hösten 2019 på väg till Falkenberg?

– Jag har en god harmoni inom mig. Samtidigt är jag medveten om att vi den här säsongen inte lyckats med allt vi hoppats på. Det kan dock också vara utvecklande.

Hur hanterar du pressen från alla på läktaren, forum och sociala medier som tycker och tänker om precis allt du gör?

– Jag hämtar kraft från familjen och den dagliga
verksamheten på Karlberg. Jag kan inte agera utifrån vad folk på Twitter –vilken mental status de nu råkar för dagen – tycker och tänker. En av mina styrkor är att jag kan zooma ut när andra zoomar in som mest. Det är nödvändigt för att kunna gå till jobbet och må bra.

Wesström avbryter resonemanget och kikar ut på de välartade medelklassvillorna som omringar flygplatsen.

– Är vi ens på väg åt rätt håll? Jag gillar Halmstad. Här scoutade jag 10 elitpojkläger för AIK och det har präglat min bild av staden.

Tvångsmässigt, som alla misslyckade fotbollsspelare, tar jag sorgligt nog upp min egen medverkan på lägret.

Var du här 2003? Då var jag på lägret med Blekinges 88:or.

– Visst var jag i Halmstad 2003...

Han vänder sig mot mig med ett snett leende och avlossar en wesströmsk nersabling.

– ... men det var inte direkt Blekinges 15-åringar vi var där för att titta på.

Småelakt, men ändå sant och kvickt på samma gång.

Däremot hittade han landslagsmannen Pierre Bengtsson och tog honom från Örebro till AIK.

– Det blev ju rätt bra.

Wesström har suttit i den sportsliga ledningen för AIK i över 10 år. Har någon annan överlevt så länge i en allsvensk storklubb?

– Det finns många skäl till att man blir kvar på sin post. Tajmning, tillfälligheter och skicklighet. Eftersom AIK haft så stor omsättning på andra positioner har det kanske varit viktigt med en tydlig kontinuitet på min post. Jag gör säkert småfel varje dag, men jag blir hela tiden bättre och utvecklas. Som bäst kommer jag nog vara dagen då jag slutar.

”Det gör mig ledsen ibland”

Det har han emellertid inga planer på att göra. AIK vann guld förra året har möjlighet att vinna även i år. Ändå finns det en otålig irritation runt klubben. I ljuset av Djurgården och Hammarbys framgångar har kritiken mot sportchefen och tränare Rikard Norling skruvats upp.

Poängmässigt gör ni en utmärkt säsong. Ändå är det mest dystra rubriker och tjurigt runt klubben. Är det orättvist?

– Folk i tidningar och medier får tycka och tänka precis som de vill.

Han har svårare att förstå det höga tonläget från AIK:are.

– Jag kan ibland förvånas över klimatet internt i AIK, från supportrar och medlemmar. Hur man uttrycker sig om människor som arbetar för något man värnar om väldigt mycket. Folk på nätet hävdar yttrandefrihet för att kunna prata illa om andra människor. Hur ska det hjälpa? Föreningslivet är ju i grunden enkelt: det finns en dag om året där du som medlem har något att verkligen säga till om, på årsmötet. Styrelsen tillsätter sen
den ledning som leder klubbens verksamhet. Sen finns det
såklart en massa massa människor som ägnar sina liv åt klubben, men det har väldigt lite med den demokratiska ordningen att göra när det kommer till rättigheter. Det är dock inte alltid lika självklart i vardagen, när saker uttrycks i affekt eller utan full insyn så ger det mer än ofta en situation som tar betydligt mer energi än det ger till klubben. Utomlands har man dock inte ett jävla skit att säga till om eftersom någon äger klubben.

Wesström anser att atmosfären runt föreningen blir väl giftig i perioder.

– Vi har ett jobb att göra med oss själva kring hur vi uttrycker oss. För det gör mig ledsen ibland, att folk inte förstår bättre när de skriver på nätet. Tror man på kärlek, eller tror man att hat ger positiv effekt?

Samtidigt brukar det hävdas att AIK är som bäst när det är som mest kaos? Många verkar njuta av att skapa den myten?

– För mig är det där knappast belagt med några forskningsresultat. Det är bara att finger i luften som kanske gynnar någon enskild. Laget har ibland kunnat prestera bra resultat är det tufft runt föreningen, men det är trotsatt det är tufft snarare än tack vare det är tufft. Eller åkte AIK ur allsvenskan 2004 för att det var så jävla lugnt i föreningen då? Det är inte min bild.

▪▪▪

Vi parkerar på en blöt gräsplätt utanför den relativt nybyggda arenan och det tar bara några minuter innan en AIK-supporter med västsvensk dialekt hastar fram och klappar Wesström om axeln.

– Får man ta en selfie eller?

– Kör!

– Visst vinner vi?

– Vi ska spela om det i alla fall.

Motståndarfans vill bjuda på öl

För sportchefen är det vardagsmat att svartgula över hela landet behandlar honom som en nära bekant trots att de träffas för första gången.

– Det händer hela tiden i vardagen. I mataffären eller på gatan. Folk börjar prata med mig utan att presentera sig eller förklara vilka de är. De bara inleder mitt i en tanke och börjar smattra: "HUR BLIR DET EGENTLIGEN MED CHRISTOS GRAVIUS (utlånad till Degerfors) NÄSTA ÅR?". Det är lite speciellt för mina barn när de är med, men de vänjer sig.

Han fortsätter:

– Det är ett jäkla privilegium att få arbeta med något som folk bryr sig om. Exponeringen av AIK är enorm. Vi omsätter som en lokal Ica-butik men det är ett större fokus på oss än Ericsson. Lite skevt.

Wesström får ett mycket varmt mottagande på Falcon Alkoholfri Arena. Falkenbergs godmodige sportchef Håkan Nilsson letar upp honom för att byta ett par ord och personalen i FFF verkar alla ha en god relation med AIK:s sportchef. Min misstanke om att landsortsklubbarna kanske stör sig på det stora, stygga och självsäkra AIK visar sig helt missriktad. Uppe i Falkenbergs ”lounge” serveras köttfärslimpa och ugnsstekta rotfrukter. Wesström funderar på att käka men inser resignerat att alla platser är upptagna. När han blir stående i mitten av restaurangen närmar sig – under en period på två-tre minuter – flera glada Falkenbergssupportrar.

– Jag har köpt en öl till dig! säger den förste och håller upp två skummande plastglas.

– Tack, men det är bra. Behåll du den. Du får dricka två själv, svarar Wesström.

– Kan jag få ta en selfie med dig? Kul att få se dig, frågar den andre som har en slags Panamahatt på sig.

– Javisst. Vilken snygg hatt du har, replikerar sportchefen.

Så fortsätter det när en efter en vill byta några ord med Gnagets starke man. AIK:are tenderar inte att bli folkkära i Sverige, men Wesström har helt uppenbart blivit en klassisk svensk fotbollspersonlighet efter alla sina år i allsvenskan.

– Vi möts faktiskt alltid med kärlek och respekt ute i landet.

FOTO: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT / TT NYHETSBYRÅN

FOTO: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT / TT NYHETSBYRÅN

”Hotfullt när någon skriker dig rakt i ansiktet”

Bara vid ett enda tillfälle, när AIK mötte Bajen i ett bortaderby, har han upplevt hotfull stämning.

– Det händer alltså extremt sällan. En gång blev jag konfronterad. Det upplevs såklart som hotfullt när någon skriker dig rakt i ansiktet helt oprovocerat. Eller oprovocerat... det var uppenbarligen provocerande att jag var Björn Wesström.

Hans rejäla kroppshydda är klädd i en lång och stilren svart kappa från Nike. På huvudet vilar en stor mössa. Ett pampigt vitt skägg täcker mer än halva ansiktet. Han ser lite, lite ut som en trollkarl från framtiden och, ja, när vi sätter oss ner på den ena sittplatsläktaren sticker han onekligen ut. Folk viskar och pekar lite nyfiket bakom hans rygg när AIK-spelarna springer ut på arenan för måstematchen mot Falkenberg. Wesström har redan påpekat för mig att han inte blir nervös inför matcher.

– Andra oroar sig för startelvor och liknande. Men jag får ju reda på allt under veckan och desto mer man vet ju mindre nervös blir man. Jag är i grunden inte på match för stämningens skull. Jag här för vad som händer innanför kritan. Det är mitt jobb, det är så jag kan göra AIK bättre. AIK blir inte en bättre klubb för att jag har en trevlig stund på läktaren.

Hemma på Friends Arena brukar han sitta nedanför pressläktaren. Där samlas de hundratalet personer – gamla och nya styrelseledamöter, sponsorer och supporterprofiler – som har, vill ha eller har haft makt i AIK på ett par rader. Som utomstående får man för sig att det ständigt pågår konspirativa samtal och machiavelliska komplotter på de där hedersplatserna.

– Haha. Det är möjligt. Helst skulle jag vilja att vi gjorde som i Spanien. Där sitter ofta ordförandena för respektive klubbar bredvid varandra. Det ger höjd, tycker jag. Att man kan agera civiliserat trots olika klubbfärger.



Förr var Wesström mer utåtagerande och vild på läktaren. En och annan svordom flög ur munnen. Jag blir snabbt varse om att det inte kommer bli några känsloutbrott från sportchefen när domaren blåser i gång matchen.

– Jag är koncentrerad. Jag försöker hitta fokus och ta in så mycket som möjligt. Inte vara låst vid fördomar och förväntningar utan faktiskt se det som händer.

I stället sitter han djupt försjunken i sin tankar och kliar sig nästan meditativt i skägget. Ibland kommer en taktisk spaning eller en kvick wesströmsk anmärkning.

Vad tycker du om gräsmattan?

– Den är hundra procent bättre än Tele2 och på samma nivå som Friends Arena.

FOTO: BILDBYRÅN

Hyllar Larsson

AIK inleder trevande mot Falkenberg men Wesström känner sig trygg när han ser Sebastian Larsson styra upp lagkamraterna.

– Han kroppsspråk smittar alltid på ett bra vis. Han kan hälla bensin på publiken eller skjuta in energi i en målvakt som är för långsam med bollen. Eller så visar han alla hur en förstapress ska gå till. Han har den närvaron. Det är en av få värvningar som jag – innan avtalet har gått ut – fanimej kan utvärdera redan nu och säga att jag är nöjd med.

Men spelet hackar lite för mycket. Falkenberg tillåts etablera ett eget spel och AIK förlorar onödiga dueller.

– Det är för hög anspänning på spelarna. Kolla på Kolbeinn där. Han blir bortputtad. Det förvånar. Kanske är spelarna nervösa?

Efter 10 minuter dör matchen. Säsongens sorgebarn Hampus Nilsson feltajmar en utrusning, hinner inte sparka undan bollen och slaktar i stället Heradi Rashidi som vore det thaiboxning. Målvakten blir utvisad.

– Riktigt dåligt av målvakten, det måste jag säga. Hemskt.

Rött kort?

– Ja. Han visade ju det kortet.

Falkenberg byter in Johan Brattberg i målet och han blir omedelbart roastad av bortafansen. Klackledaren står bara någon meter bakom Brattberg och vrålar i megafonen.

"Du är sämst. Du är målvaktsreserv i Falkenberg. Förstår du hur usel du är?".

– Nu räcker det nog att slå bollen på mål för att den ska gå in, säger Wesström om den förmodat darrige målvaktsreservern när Sebastian Larsson stiger fram.

Han träffar muren, men bara någon halvminut senare nickar Henok Goitom in ett Rashidi-inlägg. Wesström är belåten med målet eftersom inlägget är slaget på precis det sättet som den assisterande tränaren Patric Jildefalk instruerat spelarna inför matchen. Wesström har ett hundraprocentigt förtroende för Jildefalk och är stolt över att 33-åringen vandrat hela vägen från tränare för ungdomslagen upp till a-laget.

FOTO: BJÖRN LARSSON ROSVALL/TT / TT NYHETSBYRÅN

Bajen tar ledningen: ”Jaha? Så känner jag”

En sak stör dock. Den pelare som snett framför oss blockerar det ena målet ur vissa vinklar.

– Är det här Stockholms stadion eller? garvar Wesström.

Falkenbergs speaker läser upp att Alexander Kacaniklic gett Hammarby ledningen i den stekheta toppmatchen mot Malmö FF på Tele2 Arena. Jag sneglar på Wesström men han verkar knappt ha noterat informationen.

Kommentar?

– Jaha? Så känner jag. Ingen mer kommentar.

Någon minut senare utvecklar han ändå svaret.

– En skåning gjorde mål på Malmö FF. Det är min kommentar.

Själv tar jag allt oftare upp mobilen för att följa händelserna i Stockholm. Här i Falkenberg känns det ju redan avgjort. Henok Goitom sticker hela tiden i djupled men kan besviket konstatera att lagkamraterna rullar sidled.

– Vi måste hålla energin uppe. Våra offensiva spelare tar många bra löpningar men belönas inte. Slå bollen i stället för att hela tiden börja om. Låt deras mittbackar få springa mot eget mål. Vinner Henok och Kolbeinn sina dueller är det ju lägen hela tiden. Målet måste vara att den pyspunka som Falkenberg har nu blir till ett platt däck i halvtid. Målskillnad är viktigt.

Bara någon minut efter Wesströms kommentar hittar Panos Dimitriaidis en fin stickare i djupled till Kolbeinn Sigthorsson som brunkar till sig ett friläge. Brattberg räddar men Goitom petar in returen i öppet mål.

Matchen är död.



Det journalistiska drömscenariot var ju en tajt, tät fajt och ett förlösande sent avgörande följt av yster sportchefsdans på läktaren. I stället sitter jag och Wesström mest och hummar tyst i början av den andra halvleken. Han är inte riktigt nöjd med spelet, men förstår att adrenalinet sinar när det redan är avgjort.

– Det är så människan fungerar. Vi har svårt att ljuga för oss själva och det är logiskt. Vi kan bli bättre, men det är inte värdelöst.

”Nu är vi på landet”

Falkenberg jagar tappert en reducering och får en hörna. Hemmapubliken klappar taktfast på hockey-manér inför den fasta situationen och en AIK-ledare i närheten konstaterar:

– Nu är vi på landet.

Under en kvart händer det ingenting. Samtidigt sms:ar kollega Robert Laul mig från Tele2 där han följer Jesper Jansson under den gastkramande fajten.

"Jag har minst 10 klockrena rubriker!".

I brist på stimulans hör jag mig själv börja peppra Wesström med intetsägande självklarheter maskerade som frågor.

Tog Janosevic det där skottet rakt i skopan?

– Ja, precis.

Ouff. Det där är gult kort va?

– Jajemen.

Wesström är fåordig – det finns inte så jävla mycket att säga om matchen – men ofta rolig. När Per Karlsson för första gången i modern tid rusar fram i en kontring tre mot fyra ler sportchefen brett:

– Det där är bara farligt i ishockey.

Daniel Granli, som övertygar, lyckas med ett svårt tekniskt nummer.

– Såmba! Det är såmba! utbrister Wesström på norska.

Då kliver Henok Goitom in i handlingarna igen. 35-åringen har sett fräsch ut hela matchen och torterar ett decimerat Falkenberg med riviga löpningar. Först tar han sig loss på kanten och lyfter i 79:e minuten in ett perfekt inlägg som Tarik Elyounoussi trycker in i mål.

– Det är en kvalitetsspelare som gör kvalitetsaktioner.

Wesström förklarar att AIK kommer förhandla med spelarna med utgående kontrakt först efter säsongen.

Han har redan gjort tre poäng ikväll och ser ut att vara i storform. Får han nytt kontrakt?

– Det är en fantastisk spelare. Han gör skillnad varje dag för AIK. Men vi ska göra en bedömning. Det är enkelt att se att han är en av de absolut bästa spelarna på planen i dag. Men det är inte matchens lirare vi ska ta ut efter säsongen. Det handlar om en spelare som ska vara avgörande och bra för oss i ett tänkt Europaspel nästa år. Det är den bedömningen vi ska göra.

Man kan inte vara så impulsiv som sportchef att man slänger ut ett nytt kontrakt i ansiktet på Goitom?

– Det kan man vara.

Men det är inte du?

– Nej, säger Wesström och skrattar.

FOTO: KRISTER ANDERSSON / BILDBYRÅN

”Vad gör Strömbergsson?”

Nio minuter senare vänder Goitom runt i straffområdet och prickar in sitt hattrick med ett klassavslut. Då fokuserar Wesström mer på domaren Markus Strömbergsson än målet.

– Vad gör Strömbergsson? Han står i vägen två gånger för bollbanan.. Vad är det för jävla position? Jaja. Han flyttade ju på sig till slut.

Om de utgående kontrakten på spelare som Tarik Elyounoussi och Henok Goitom säger han följande.

– Vi har kommunicerat att vi tar de samtalen efter säsongen och det håller vi oss till.

Vad är risken med det?

– Den uppenbara risken är förstås att de skriver på för en annan klubb. Men det är en kalkylerad risk eftersom det är en väsentlig skillnad för vårt truppbygge om vi når en tredjeplats och Europaspel eller en fjärdeplats.

Minuten senare ringer det igen. Goitom brottar sig fram till ett trängt läge i den bortre delen av straffområdet men dunkar upp en svår halvvolley så det sjunger i nättaket. Hans fjärde mål för dagen. Jag tittar menande på Wesström som ler stort.

– Ja... fyra mål. Det här är kanske mer än matchens lirare ändå. Det är fantastiskt att ha en lagkapten som gör skillnad på det här viset. Man kan inte begära mer och han står för det vi vill vara.

Goitoms förhandlingsposition blir bättre för varje mål?

– Vi tittar inte bara på statistik men självklart är det viktigt för en forward att göra mål och poäng. Klart det är. Vore dumt att bortse från det.

Nsima Peter lägger lite sordin på stämningen när han i slutminuterna snubblar sig fram i straffområdet och flipperspelar in bollen i mål via en AIK-back.

– Klart man blir irriterad. Vi hade kunnat göra det bättre där, muttrar Wesström.

Speakern harklar sig:

– Och matchens lirare i AIK blir...

– ... Budimir Janosevic, fyller Wesström skämtsamt i.

Sportchefen har till sist tappat lite fokus på matchen och väntar mest otåligt på slutsignalen eftersom planet hem går rätt snart.

Speakern igen:

– 2 november spelar vi hemma mot AFC. Alla är välkomna, även ni AIK:are som är på besök i dag.

Wesström:

– Mhmm. Det känns verkligen aktuellt.

Samtidigt skickar Richard Magyar in 2-0 till Hammarby.

– En till skåning som gör mål på MFF.

”Det har aldrig varit över”

När slutsignalen går på söndagseftermiddagen står AIK, Hammarby, Djurgården (gick upp på 62 poäng dagen efter) och Malmö FF på 59 poäng. Tack vare storsegern har AIK putsat lite på sin inte särskilt smickrande målskillnad.

Folk har klagar på er i år. Men om man i allra högsta grad är med i guldstriden med två omgångar kvar. Kan säsongen anses dålig då?

– När man inte når sina drömmar är man inte nöjd. Men vi måste också ha perspektiv. Historiskt sett är det här en väldigt bra position för att vara AIK året efter ett guld. Det perspektivet bör man ha med sig.

Det här guldracet är inte över?

– Det har aldrig varit över.