Originalet av inlägg:1237788
Redigerat:2019-10-21 16:58:00

Steken: Jag tror det enbart har med det mentala att göra. Det är ungefär som att Linnér fortfarande befinner sig i ett stadie där han är rädd för att tabba sig. Räddar han då bollen så vill han nog krama den lite extra och låta situationen "lugna ner sig". För tänk om han kör ett snabbt utkast och råkar kasta fel! Det vore ju en tabbe och då får han återigen den där uppförsbacken hos supportrarna.

Linnér ÄR en bra målvakt, så är det bara. Men det känns som han fortfarande tyngs ner av en mantel av oro och ängslan i målet. Han måste slänga av sig den och börja "spela ut mer".

Jag vill se honom plocka ner en boll i straffområdet och direkt speja ut på plan och köra utkast till en fri gubbe (såvida det finns). Och OM han nu skulle råka kasta fel - skitsamma - nästa gång blir det rätt.

Det handlar trots allt inte om själva utkastet eller aktionen I SIG - utan om vilka signaler man sprider som målvakt. En målvakt som är rapp i tanken och "med" i spelet inger mycket mer respekt hos motståndarna. Fotboll är ett psykologiskt spel i mångt och mycket, det ska man inte glömma.

Ännu ett exempel på det är exempelvis Turina som efter sina monsterräddningar nästan vrålade ut i en målgest med armarna i luften. Dels för att pumpa upp egna laget (och publiken) men även för att trycka ner motståndarna - lite som att den här butiken är fucking stängd. Olsen gjorde detsamma nu mot Spanien.

Linnér har en enorm potential som målvakt, han har egentligen alla kvaliteter rent kroppsligt, det är bara det mentala som fattas. Personligen tror jag han kan få detta i en annan klubb där han mer börjar om från scratch med ett helt "rent bagage". Då kanske han vågar spela ut mer. Sedan kan han återvända till AIK om några år och då bli en gigant i målet. Det är jag övertygad om att han kan bli.