Originalet av inlägg:1222612
Redigerat:2019-08-20 15:34:00

Konraldo:

Har vi en grundidé, verkligen?

Defensivt har vi det. Absolut. Dessvärre har den visat sig vara enormt bristfällig senaste månaden. Då återstår frågan huruvida den defensiva grundidén är tillräckligt bra – eller ifall den måste omarbetas? Och då har jag inte ens pratat om fasta situationer, både offensivt och defensivt.

Offensivt då. Vad är vår idé där? Hur ska vi spela oss förbi motståndarnas förstapress? Hur ska vi göra våra mål? Vart ifrån ska de avgörande passningarna slås? Tre exempel på intressanta frågor som jag inte vet hur Rikard Norling eller AIK skulle besvara om jag fick chansen att ställa den till dem, vis-a-vis.

De senaste veckorna har vi sett ett rakare och mer direkt anfallsspel. Norling har i intervjuer/klipp från Sportlib sagt att vi ska "gå direkt mot mål". Det är en slags mentalitet, men det säger egentligen inte särskilt mycket om hur, när eller vilka spelare som ska göra aktion A, aktion B, aktion C i de givna situationerna som kan uppstå i en match.

Jag har drivit tesen här inne på forumet i kanske 2-3 år om att AIK, med Norling i spetsen, i grunden inte har någon vidare idé över hur man vill styra det offensiva spelet. I det avseendet finner jag både Stefan Billborn och firma Kim Bergstrand/Thomas Lagerlöf som betydligt mer tydliga över hur – och vad – som ska se vid givna situationer i matchen i deras respektive spelförande faser.

I Norlings fall har jag en känsla – notera att det är en känsla, inte ett faktum – att vi rullar boll i backlinjen lite på måfå. Spelar ut på en kant och hoppas att någon därifrån gör något konstruktivt.

Jag är inte tränare på något sätt. Jag har inga tränarlicenser. Jag är en simpel taktisk lekman. Men för mig är det som natt och dag att, objektivt sett, kolla på AIK, Hammarby och Djurgården spela i dagsläget – åtminstone ur ett taktiskt och filosofiskt perspektiv.