Originalet av inlägg:1222522
Redigerat:2019-08-20 10:12:00

Burgic:

I all ära. Vi kan sitta och spekulera kring nya spelare. En ny målvakt, en mittback, högerwing, en vänsterwing, en central mittfältare, en anfallare och så vidare. Önskelistan kan göras lång. Men det är inte i spelarmaterialet som våra problem finns.

Problemet finns i strategi, mentalitet och taktik.

Hur kommer det sig att Djurgården och Hammarby – som har väsentligt sämre ekonomier och väsentlig sämre trupper än AIK – lyckas spela en så pass bra (och offensiv, även om det är subjektivt) fotboll? Hur kommer det sig att deras grundspel är bra mycket bättre än AIK:s? Det hela är primärt en tränarfråga.

Vi hade kunnat signa Lionel Messi och Neymar till AIK. Det hade knappt gjort någon som helst skillnad för vårt kollektiva lagspel.

Vi har spelare som gjort hundratals matcher i La Liga, Premier League, Bundesliga, Eredivisie. Vi har spelar som representerat sina landslag på den högsta nivån i världen. Och ändå spelar vi såhär fruktansvärt ängsligt och destruktivt.

Jag längtar till den dagen Rikard Norling lämnar AIK. Det säger jag inte för att jag ogillar honom som person; snarare tvärtom. Jag gillar honom som människa och AIK:are. Jag tackar honom för de tre senaste åren där han tog vid Andreas Alms eftermäle på ett bra sätt – vilket behövdes där och då – men det är alldeles uppenbart att AIK måste ta in nytt blod på tränarfronten.

Det är svårt att "kill your darlings". Jag vet det. Vi alla lever i en destruktiv relation med AIK – ett AIK som har en karismatisk, men ängslig, tränare. Vi alla hatälskar Norling på något sätt.

Det var många som sade samma sak när vi släppte Johan Blomberg inför säsongen 2016. Jag var övertygad om att gräset var grönare på andra sidan – vilket det också var.

Det var många som sade samma sak när Daniel Sundgren skulle lämna i sommar. Gräset är, enligt mig, betydligt grönare på andra sidan med Robert Lundström där ute.

På samma sätt tror jag att gräset är betydligt mycket grönare på andra sidan den dagen Rikard Norlings ersättare är på plats på Karlberg.

Rikard Norling är i grunden AIK – karisma, självsäker ödmjukhet, punk och champagne. Men AIK i grunden är inte Rikard Norling – ängsligt, destruktivt och kontrollerande.