Originalet av inlägg:1219754
Redigerat:2019-08-12 23:09:00

Gordon:

Av rent intresse; vad menar du med "topplag"?

Om jag får gissa vad du menar, så tror jag att du menar att ett topplag är "ett lag som ständigt är med och tampas om Europaplatserna år efter år". Alltså ungefär som AIK, Malmö FF och IFK Norrköping – med ett fåtal undantag – gjort de senaste 7-8 åren.

Men – för om det är detta du menar med "topplag" – så måste jag invända mot en sak; det faktum att en uppstickare kan hitta upp någon gång då och då.

Ungefär som Djurgården har gjort i år. Eller som IFK Göteborg till viss del gjorde under våren (sedan spelas ju Allsvenskan över 30 omgångar, så det är irrelevant om ett lag bara är bra en viss del av säsongen).

Och det är lite det som skrämmer mig. För fotboll är fotboll. Det spelar ingen roll ifall AIK och Malmö FF har tio- eller hundratals miljoner mer på banken än sina motståndare. Bollar ska in i mål – och bollar ska räddas från mållinjen på andra sidan planen. Gör man det bäst över 30 omgångar så vinner man pokalen och får kvala till Champions League. Även om många miljoner på banken innebär goda förutsättningar för att värva bra (de bästa) spelarna, så innebär inte det per automatik att man når sportslig framgång.

Även fast vi har en – i vissa fall betydligt – bättre ekonomi än 14 andra klubbar i Allsvenskan, så kan jag inte sluta vara orolig för att ett lag som IFK Göteborg, Hammarby eller Djurgården skulle kunna sticka upp och vinna serien något år här eller där. Och det vore förödande.

Jag kan ha fel, men jag upplever att ganska många skribenter här inne negligerar och nonchalerar klubbar som Djurgården och Hammarby. "Det kommer ta många år innan dom är ikapp oss". Ja, absolut. AIK kanske ligger ett par år före dessa klubbar rent truppmässigt och ekonomiskt, men när allt kommer omkring så handlar det om att sätta bollen i nät och vinna flest matcher. Då spelar det ingen roll ifall man har 6 landslagsmän i truppen eller 500 miljoner på banken.

Det är det som jag är rädd för. Det vill säga att Djurgården i år, eller Hammarby och IFK Göteborg på sikt (som, utifrån, ser ut att göra en del väldigt bra saker i sin dagliga verksamhet), kan utmana oss andra "riktiga toppklubbar" fastän att de borde ligga flera år efter oss i sin utveckling.