Originalet av inlägg:1210228
Redigerat:2019-07-17 10:29:00

Krille S

I förhållande till sitt klubbhjärta tvivlar jag på att dessa kvalmatcher är så viktiga för honom att han helt utan påtryckning låtsas vara sjuk.

Det finns väl kanske två scenarion.

1. Daniel skiter fullständigt i AIK i nuläget. Vill bara snabbast möjligt till Aris för att påbörja sitt nya liv där. Han är så korkad att han inte förstår hur detta kan skada hans anseende om klubben går ut med detta. Han har ingen påtryckning från Aris och han har helt agerat på egen hand. Det är viktigt för honom att spela dessa kvalmatcher utan påtryckning från Aris. Han ljuger om att han pratat med Björn där han citerat att Björn ska lösa det åt honom när han ber om att få stå över. Han ljuger också när han berättar att han typ har ångest (egen tolkning av hans beskrivna besvär)

2.
Han har faktiskt mått dåligt. Han kan ha fått till sig att han kommer få stå åt sidan i startelvan om han inte är med från start. Dvs inte spelar kvalmatcher med AIK. I ett sådant scenario har han två extremt dåliga val att göra som egentligen inte är skapta av honom själv. Det ena valet sviker AIK och det andra kan döda hans karriär. I ett sådant scenario kan han precis som han sagt ha bett om att få stå över. Han kan också ha mått skit inför ett sådant scenario och beslut. Är det så och Björn faktiskt sagt att han ska lösa det så är det inte jättekonstigt om Daniel till slut känner att han inte kan göra sig rättvisa för AIK om han blir för påverkad av detta möjliga beslut.

Med tanke på att han berättat att Aris skickat honom dokument om regler i Europaspelet (om man tror på detta) så tolkar jag att han indirekt har berättat att Aris har tryckt på honom att inte spela med AIK.

Givetvis gör Daniel fel moraliskt mot AIK. Men är verkligheten i närheten av alternativ 2. Då kan jag någonstans förstå människan är därmed är det förmildrande omständigheter.