Originalet av inlägg:1210171
Redigerat:2019-07-16 23:38:00

Frågan är väl bara om det är i detta fönster man ska spara på kronorna?

Även om vi gasade på något för hårt rent ekonomiskt förra året så bar det frukt. Dels i ett guld och dels fick 40 miljoner för Olsson som gjorde att vi i princip gick 20 miljoner plus.

Då bör vi ju kunna göra samma satsning detta år, minst. 20 miljoner från Olsson borde kunna gå direkt in i truppen. Och på det upp till förra årets minus utöver det även om det inte blir guld. Just för att vi har ett galet bra läge på gruppspel.

Ca 10 miljoner är vi garanterade bara vi hår vidare i morgon. 20 miljoner får vi extra nästa år. Och flera stjärnors kontrakt går ut. Överskottet på förra årets minus adderat Olsson borde ge ca 20 miljoner mer än inför 2018. Och inför 2018 var kassan också bra 10 miljoner från Europaspel och 20 nästa års tv-pengar. För mig låter det som att vi kan satsa upp till 50 miljoner över våra intäkter utan att ha mindre pengar än vi hade inför 2018 när tv-pengarna betalats in.

Därifrån kan man ju då se om vi också sålt Linner eller Bilal eller båda. Eller om vi gick till gruppspel. Eller om inget av detta inträffat så kan man dra något i handbromsen.

Nu menar jag inte att jag tycker att vi ska gå 50 miljoner back. Men jag ser definitivt inte att vi skulle ligga pyrt till.