Originalet av inlägg:1210134
Redigerat:2019-07-16 21:16:00

Division:

Först och främst börjar han prata om att det handlar om två saker. Dels ekonomi, dels den sportsliga verksamheten i relation till den målbild man satt upp.

Ekonomin handlar främst om hur mycket pengar man fått in till dess att sommarfönstret öppnar (i relation till vad man budgeterat för). Detta gäller publikintäkter, sponsorer, merchandise och mycket mycket mer.

Det sportsliga handlar kort och gott om resultat, hur olika spelare presterat, vad målbilden för den sportsliga verksamheten är, kontraktssituationer och så vidare.

Björn är tydlig med att AIK gjorde en rejäl satsning 2018 och att "media och andra" missar att räkna med att de pengarna ska betalas tillbaka. AIK valde att hålla på Kristoffer Olsson året ut och sålde sedan i vinterfönstret i stället. Vad jag minns så gick AIK 18 miljoner back under 2018, men detta vägdes sedan upp av att Kristoffer Olsson såldes dyrt. Till och med dyrare än vad man hade förväntat sig, vilket Björn själv säger i intervjun.

Han säger också att juli månad – det vill säga sommarfönstret – så har man möjlighet att justera och korrigera planen (som är på tre års sikt) utifrån vad som skett under första halvan av säsongen; alltså kopplat till just ekonomi och på sportsliga grunder.

Det känns som att Björn är ganska defensiv. Mellan raderna så tolkar jag det som att AIK har fått in mindre pengar än vad man har räknat och budgeterat med under första halvåret 2019, men jag kan förstås vara fel ute här. Det är upp till andra att göra fria tolkningar på det som sägs.

För övrigt pratar Björn en hel del om "Stockholmsspåret", det vill säga det som vi gjort de senaste 7-8 åren med att värva spelare från närområdet. Det känns väl alldeles uppenbart efter att ha sett intervjun att både Nabil Bahoui och Joseph Colley – som båda i grunden är stockholmare – är spelare som AIK vill få in och satsa på framöver. Enligt Björn så fokuserar Ackerman främst på det som sker på Karlberg och i Stockholm, men om det behövs så kör fokuserar han sekundärt på övriga Sverige – och därefter på det som sker utomlands. Jag vill vara tydlig med att Björn inte nämner varken Bahoui eller Colley i intervjun, men det känns nästan underförstått att han menar dessa spelare med tanke på de senaste dagarnas rykten.

Jag kan vara ute och snurra förstås. Men det är mina fem cent efter intervjun.