Originalet av inlägg:1208654
Redigerat:2019-07-11 18:31:00

Hur jävla svårt ska det vara?

AIK och Daniel Sundgren – med Aris som tredjepart – var under avtal med varandra. Man hade kommit överens om att Daniel åtminstone skulle spela förstarundan i Champions League-kvalet. Daniel Sundgren väljer att bryta avtalet genom att fejka sjukdom. Inte nog med att hans agerande – både direkt och indirekt – förstör för AIK på en sportslig nivå; det är också ett direkt avtalsbrott.

Finito. End of discussion.

Sedan kan man ha synpunkter på massa andra saker i den uppkomna situationen, men detta är högst sekundärt. Exempelvis:

– Björn Wesström ska ha kritik för sitt sätt att hantera truppsituationen för under vinterfönstret och sättet att förutse denna situation.
– Rikard Norling ska ha kritik för sitt sätt att ta sig an matchen mot Ararat – som uppenbart är en sämre klubb än AIK.
– AIK som organisation ska ha kritik för sitt sätt att informera om denna uppkomna situation.
– Robert Lundström, som ersatte på högerkanten, ska ha kritik för sin insats mot Ararat.

Men som sagt. Dessa punkter är högst sekundära i denna situation.

Jag bryr mig inte ifall det är Johan Mjällby, Rikard Norling, Nick Mrdja, Kwame Quansah eller Daniel Sundgren som förstör – och/eller – bryter avtal till AIK:s nackdel. Jag bryr mig inte skvatt om du vunnit SM-guld, spelat hundratals matcher eller enbart gjort tre minuter i Royal League i AIK-tröjan.

Varenda en som sätter AIK i andra hand – eller som utsätter klubben för sportslig och ekonomisk risk, eller agerar i paritet med något som kan skada AIK:s "varumärke"; oavsett uppsåt – ska ha sin rättmätiga kritik.

Finito.