Originalet av inlägg:1203767
Redigerat:2019-06-12 10:24:00

PAL: Håller helt med. Gnället är oerhört kontraproduktivt och inte baserat i någon vidare rimlig analys av situationen. De som redan går på (herr)fotboll i stor utsträckning är nog en rätt dålig målgrupp. Människor har begränsat med tid och pengar. Jag bokar in fotbollens hemmamatcher och ett fåtal bortamatcher på "hemmaplan" varje år - till en hög "politisk" kostnad.

Att jag skulle lägga till lika många damfotbollsmatcher eller (ännu värre!) 456 omgångar hockey finns inte på kartan. Då kan jag ta ut skilsmässan med en gång. :-)

De individuella sporterna är ju inte tillnärmelsevis lika tidskrävande att följa som ett fotbollslag. Men det går ju att hitta publik som inte finns idag. Bara titta på Herrallsvenskan. Härinne är vi väl några stycken som minns när 4556 åskådare mot Västra Frölunda var en BRA publiksiffra i Allsvenskan? Alldeles uppenbart har svensk herrfotboll hittat en massa publik som inte alls gick på fotboll 1994. Detta trots en i allt väsentligt extremt sopig produkt i jämförelse med andra ligor.

Tomas: Skillnaden är GIGANTISK mellan herrar och damer i tennis, simning, golf, längdåkning mm. också men det verkar inte bekomma publiken.

Tror det handlar om att damfotbollen måste hitta sin publik. När man sedan har en publik som är van vid hur damfotboll ser ut så kommer denna publik se och uppskatta skickligheten inom detta mikrokosmos.

Den "passion" du talar om kan rimligen inte sitta så djupt i folklagren då publiksiffrorna i Allsvenskan mångdubblats sedan mitten 90-talet.