Originalet av inlägg:1203753
Redigerat:2019-06-12 00:48:00

Jag har en riktigt jävla bra känsla över Alexander Isak till Real Sociedad.

Sociedad är ett lag som generellt sett är jävligt duktiga på att hantera unga spelare. I laget som kom 9:a i La Liga – i en väldigt tight mittenskikt för övrigt – i år så finns bland annat Mikel Oyarzabal och Igor Zubeldia som båda är extremt duktiga spelare. 22 år gamla båda två – och trots deras ringa ålder så har de spelat absolut flest minuter i hela laget.

Förra säsongen sålde man den då 22-åriga ytterbacken Álvaro Odriozola till Real Madrid för drygt 300 miljoner kronor. Men den mest kända transfern är nog den som skedde för nästan exakt 5 år sedan. Nämligen den där Antoine Griezmann lämnade Real Sociedad för att skriva på för Atletico Madrid. 300 miljoner kronor blev summan den gången också. Och jag skulle inte bli förvånad ifall Alexander Isak blir Real Sociedads nästkommande Griezmann-försäljning inom ett par år.

I anfallsväg finns egentligen bara en stor konkurrent; Willian José. Den brasilianska 27-åringen gjorde 11 mål på 34 matcher den gångna säsongen. Det finns garanterat möjlighet för Alexander Isak att slå sig in som startman i Real Sociedad den här säsongen – trots att killen ännu bara är 19 år gammal.

Dessutom är La Liga knappast känt för sin starka defensiv om man säger så. Det kommer garanterat att finnas ytor för Alexander Isak att operera på. Mot storlagen kommer Sociedad vara mer tillbakadragna och förlita sig på kontringar, men även mot de sämre lagen så kommer det finnas ytor då man inte alls är lika tillknäppta i Spanien som i andra delar av fotbollsvärlden.

Det enda laget som jag sympatiserar med utöver AIK är Sevilla från Spaniens södra delar, men jag kommer garanterat att hålla ett extra öga på Real Sociedad under den kommande säsongen när Alexander Isak kritar på för Baskienklubben. För övrigt ska San Sebastian – staden som Real Sociedad huserar i – vara förbaskat vacker. Bara det lär ju göra att Isak kommer trivas där nere på iberiska halvön.

Fan vad kul det ska bli med La Liga 2019/2020. Hoppas att vi blir ett gäng som följer Isaks framfart där nere på kontinenten.