Originalet av inlägg:1192414
Redigerat:2019-04-15 00:36:00

Godkänd poängskörd efter tre omgångar. Det får en vara nöjd med utifrån givna förutsättningar: Wesströms truppbygge.

Norling har givetvis sin del i det hela också. Men han är som han är. Rikard är Rikard, person som tränare. Kanske lite för mycket? Jag vet inte, men nånting hände efter hans utbrott i halvtid... kanske spillde det över på Goitom som senare byttes in? För så målmedvetet spelsugen har jag inte sett honom tidigare i år.

Vårt lag är som vanligt otroligt beroende av en Goitom i form för att anfallsspelet ska fungera. Just nu definitivt mer än vanligt. Inte bara för hans rena kvaliteter som spelare utan även för kaptensrollen och lugnet han tillför. Det är precis det vi behöver just nu. Fasa ut Goitom får Norling syssla med när laget börjar fungera och spelarna lärt känna varandra bättre på planen, givet att vi har en fullgod offensiv ersättare tillgänglig.

Spelet ser ännu osäkert ut. Det är för att AIK just nu står ofärdigt. Laborerandet för att få fram en duglig startelva fortgår. Det är så oerhört mycket kvar att jobba med på grund av det något märkliga truppbygge Wesström ligger bakom.

Backlinjen fick spela ihop sig i elfte timmen, när allsvenskan började och det blev skarpt läge. Den som sticker ut mest är Mets, som plockades in utifrån gedigen scouting. Toppenarbete där, vad det verkar så här långt. Synd bara att högerbacksplatsen, som kunde förutspås vakant redan i somras när Milosevic defivitivt stannade kvar säsongen ut, inte blev samma lyckoträff direkt. Vi får väl se med Granli framöver. Utvecvkling måste ske där på sikt med tanke på den längre kontraktslängden. Ödegaard är förvisso bara här på lån, men från det lilla man fick se av honom som mittback bör han gå före sin landsman utifall någon av backarna skulle skadas. Men jag vill aldrig mer se honom till vänster, den får Panos ta i sådant fall. Hade inte Ödegaard varit på lån (tack och lov dock) vette tusan om jag inte velat prova honom till höger istället för Panos som har många förtjänster i laget men stora brister som just mittback.

Hur än backlinjen formeras råder det brister, det går inte att konstatera annat. Detta måste Wesström se till att åtgärda med ett starkt nyförvärv som är klart tidigt när fönstret öppnar nästa gång.

Tremannamittfältet är även det en lagdel med uppenbara problem. Frågan jag ställer är om det inte bara måste nötas ihop mer? Norling laborerar mellan en oprövad juniortalang som anslöt till truppen väldigt sent, ett halvsäsongslån och en djupledslöpande anfallare. Ytterst oklart vilket av alternativen som passar bäst ihop med Adu och Larsson. Ylätupa intressant med unika offensiva egenskaper som behövs i rollen och han måste tids nog få spela sett ur ett framtidsperspektiv, men han har mycket kvar att lära, konstaterat efter att ha sett matchen mot Norrköping. Saletros svaga premiär till trots är han ändå beväm med mittfältsrollen, men vi bygger inte laget för hösten med honom. Elyounoussi är då mer intressant i mina ögon, mest för sina offensiva löpningar och slit. Tyvärr har han inte riktigt de egenskaper som behövs för att länka ihop passningsspelet mellan spelarna bakom honom och de framför.

Wesström måste värva in två nya mittfältare, varav en av klass. Fram tills dess måste antingen Ylätupa få chansen att växa in på mittfältet under våren och ta den, eller så bör Elyounoussi ses som nödlösningen. Saletros ska bara vara en sista utväg då han lämnar i sommar.

Norling har givits det material han givits och borde våga frångå sin grund oftare för att anpassa sig till det. Det gjorde han till slut mot Sirius. Därför ser jag gärna att han fortsatt vågar spela ett mer framtungt lag, inte minst mot de lite sämre motståndarlagen. Det kan lösa en del av mittfältsproblematiken. Kanske om Adu och Larsson ligger lite rakare med den utpräglat offensive framför i form av Ylätupa, Elyounoussi eller Goitom. Förhoppningsvis leder det då till att vingbackarna hamnar högre upp i banan och tar sig förbi sina motspelare. Jag hoppas få se Rashidi framöver och att Lundström är tillbaka i slag snart.

Kan detta lag bara få lite ro genom poängskörder trots trög utveckling av spelet så hoppas jag att en grund i och med det läggs. Då kanske en större del av den elva som senare ska gå in i Europakvalet hinner spela ihop sig och göra det enklare för kommande nyförvärv. Stor tilltro måste därutöver ges till de vikarierande spelare som Dimitriadis, Ödegaard, Elyounoussi, Saletros och Lahne, då de förväntas göra starka insatser enbart under våren på positioner som till sommaren bara måste skruvas upp ytterligare ur kvalitativ bemärkelse i form av nyförvärv.

Tre poäng mot Örebro och något nytt positivt att ta med sig däreifrån beträffande spelet, då är jag nöjd. Nu tar vi ett steg i taget med detta ännu ej samspelta fotbollslag vi har i AIK!