Originalet av inlägg:1187033
Redigerat:2019-03-21 08:27:00

Bojansfulamuche

Jag köper som sagt full ut att man vill byta en tränare som inte spelar en fotboll som man personligen gillar. Det är ju en smaksak och något som inte är orimligt att ha.

Det jag vill få fram är det orimliga i mångas kritik vad gäller Norling prestation. Det finns en underton i mycket av kritiken som handlar om att han stått för en underprestation, att han valt fel taktik att han inte anpassar sig efter materialet etc. Det här efter en säsong där vi för första gången på jag minns inte hur länge vi gick upp i serieledning och sedan höll den och vann Allsvenskan på rekordhöga 67 p.

Det är ju då bevisligen så att han fått ut det bästa av truppen, Att han anpassat spelet (inte formationtn) efter truppens spetskvaliteter. Att han valt rätt taktik.

Med förra truppens kvaliteter så var det bevisligen rätt att försvara lågt vid ledning för att nämna ett exempet.

Nu har vi en annan trupp och nu får vi se vilket spelsätt (samma formation) vi kommer använda oss av för att bäst få ut det som finns i materialet. Vi har nu sett i cupen att det inte längre är rätt taktik att försvara lågt vid ledning. Man kan ha kritiserat det även förra säsongen men då var den kritiken felaktig. Med det materialet var det rätt taktik.

När det ser ut så finns det två val. Ersätta med samma kvaliet och bara fortsätta eller så måste man förändra. Offensivt har vi sett att Norling valt att förändra. Nu får vi se hur Norling agerar defensivt utifrån det här. Kommer en ny backlinje med Mets och kanske Panos åter göra det möjligt att bara fortsätta eller behöver vi som Tarik och vi supportrar vill försvara högre trots ledning.

Det är ju det vi får se. Allsvenskan har inte börjat och vi har en 3-4 positioner som kommer skilja sig från i höstas och det ser ut som att vi utifrån materialet måste spela in ett nytt spelsätt.

Så att tro att vi kan ta ett steg framåt från den prestationen vi gjorde ifjol trots de spelartappen så här tidigt på säsongen är ju också helt orimligt med tanke på de spelarna som lämnat.

Men det jag vill få fram är alltså det jag skrev lite längre upp.