Originalet av inlägg:1186990
Redigerat:2019-03-20 20:01:00

Scholes:

Aldrig.

Rikard Norlings AIK under 2005 och 2006 hade den där framåtandan som jag vill åt. Mikael Stahre hade också samma framåtanda 2009. Men ingen av dessa årgångar spelade dock taktiskt och formationsmässigt på så vis som jag vill att AIK ska spela.

2013 var jag på arbetsintervju hos Jon Persson (CMore-kommentator som även jobbar som konsult i IT-branschen). Vi satt och snackade AIK under vårt möte och jag framhävde starkt att AIK borde ha spelat 4-2-3-1 utifrån den truppen vi hade den säsongen. (Moro, Ofori, Quaison, Bahoui, Goitom, Kennedy o.s.v). Jag är helt övertygad om att det hade varit rätt väg att gå utifrån den truppen vi hade den säsongen.

Ingen AIK-tränare har någon gång, under min livstid, spelat 4-2-3-1/4-3-3 "på allvar". Vi har sett några taffliga försök att implementera en sådan formation, men tränare har snabbt gått tillbaka när det inte givit resultat på kort sikt.

Jag tycker det är dags att vi plockar in en tränare med offensiva visioner. Vår organisatoriska plattform och ekonomiska grund har de förutsättningar som krävs för att våga göra den förändringen; jämfört med år som exempelvis 2006, 2011 eller 2016.