Originalet av inlägg:1174645
Redigerat:2019-01-23 18:00:00

Nu kommer jag försöka mig på någonting kontroversiellt. Det jag skriver nedan i det här inlägget kommer sannolikt att mottas som ytterst spekulativt och konspiratoriskt. Men låt gå. Jag tror ändå att jag kan vara någonting på spåren här.

För drygt ett år sedan skrev fotbollsjournalisten Ronnie Sandahl en lång rant på sociala medier om Malmö FF:s kopplingar till olika nätverk bestående av agenter och scouter som, minst sagt, sannerligen inte har rent mjöl i påsen. Ranten går att läsa i sin helhet här: https://twitter.com/RonnieSandahl/status/974620769543172096

Det som är intressant med detta är att Ronnie Sandahl – genom att titta på Malmö FF:s nutidshistoriska affärer – förutspår att MFF kommer signera Isak Ssewankambo inom kort. Bara ett par dagar senare blir affären officiellt klar: Isak Ssewankambo presenteras av Malmö FF. Hur kunde Ronnie Sandahl förutspå den här affären?

Jo. Genom den klassiska devisen ”follow the money” som presenteras som en tydlig följetång i den klassiska filmen Alla Presidentens Män från 1976; en film som handlar om Watergate-affären och som ledde till att Richard Nixon sedermera fick avgå som president.

Genom att applicera den här principen så lyckas Ronnie Sandahl – just genom att kolla på vilka spelare Malmö FF lagt pengar på de senaste åren – landa i att klubben har tydliga kopplingar och sannolika skulder eller ”gentjänster” som Malmö FF måste återbetala till olika agentnätverk. Hur kunde Bonke Innocent landar i MFF för 10 miljoner kronor? Hur kunde Egzon Binaku landa i MFF för 8 miljoner kronor? Hur landade Sören Rieks i Malmö FF? Carlos Strandberg?

Av en ren slump nu under eftermiddagen blev jag påmind om Ronnie Sandahls långa rant i sociala medier. Jag gick tillbaka, läste hela hans text och började spekulera kring ifall det här också skulle kunna vara ett faktum i AIK. För att undersöka min tes så granskade jag vilka agenter som olika spelare i AIK har. Jag kollade även agenter för spelare som tidigare AIK-spelare. Jag gick igenom hemsidor och databaser över både spelare och agenter för att se ifall jag kunde hitta något tydligt mönster. Det är svårt att bekräfta olika teser utan att läsa egentliga dokument eller handlingar, men någonting som är väldigt uppenbart är att det finns ett agentnätverk som har väldigt många kopplingar till olika AIK-spelare: Allinvest Management.

Vad är speciellt med Allinvest Management? Jo, ”de försåg plötsligt Malmö FF med prestiegevärvningen Carlos Strandberg” som Ronnie Sandahl skriver i sin långa sociala medier-rant. Om man snabbt ögnar igenom listan över vilka klienter som Allinvest Management har kopplade till sig, så är det en idel skara spelare med AIK-kopplingar. Ett axplock nedan: 

Alexander Isak, Robin Quaison, Niclas Eliasson, Carlos Strandberg, Nabil Bahoui, Noah Sonko Sundberg, Heradi Rashidi, Sam Lundholm, Amin Affane och Stefan Silva till exempel. Det finns ännu fler intressanta namn därtill.

Ett annat sådant namn är kontaktslösa Khalid Abdo; tidigare ungdomsspelare i Aston Villa. En spelare som vi senast förra året hade på provspel i AIK:s regi. Jag misstänker att det inte är särskilt konstigt att AIK får tips på tusentals olika spelare från agentnätverk (i synnerhet från sådana nätverk som man uppenbarligen har hygglig frekvent kontakt med). Men är det inte lite märkligt att Khalid Abdo provspelade med AIK under det året som klubben gick och vann SM-guld, men att denna spelare uppenbarligen är så dålig och/eller oattraktiv att han nu gått kontraktslös i snart 6 månader sedan hans avtal med Aston Villa gick ut? Borde inte en sådan spelare, som är så pass intressant att han från första början provspelar med toppklubben AIK, vara intressant för andra klubbar på lite lägre nivå? Typ Örebro, Sundsvall eller Dalkurd? Tydligen inte. Men toppklubben AIK tar in honom på provspel. Det är här jag börjar ana att det ligger en hund begraven på ett eller annat sätt.

Efter att AIK sålde Alexander Isak så har det publicerats flertalet granskningar kring den specifika rekordaffären, agentnätverket och efterspelet därtill. Kalla Fakta gjorde ett inslag ihop med Fotbollskanalen och Olof Lundh. Det finns kopplingar mellan Alexander Isak-affären och den kontroversiella agenten Vlado Lemic som jobbar ihop med fotbollsvärldens största skumraskare: Zdravko Mamić. För er som inte känner till honom så är det bara att googla för att hitta hans track record.

Och allt det för mig tillbaka till samma typ av resonemang som Ronnie Sandahl för i sin sociala medier-rant om Malmö FF. Att AIK potentiellt har ”gentjänster” eller ”skulder” till dessa olika typer av agentnätverk som måste återbetalas på ett eller annat sätt. Och då ställer jag mig frågan:

Hur kommer det sig att Amin Affane – iskall spelare nere i Tyskland – signar för AIK?
Hur kommer det sig att Stefan Silva – iskall spelare nere i Palermo – signar för AIK?
Hur kommer det sig att Heradi Rashidi – iskall spelare i Dalkurd – signar för AIK?

Jag påstår inte att dessa tre spelare på något sätt är dåliga spelare. De har förstås kvalitéer av olika slag. Men det finns lite väl många samband mellan AIK och Allinvest Management, i synnerhet efter Alexander Isak-affären, som gör att varningsklockan ringer här. AIK tjänade enorma summor på affären med Alexander Isak efter att Lemic kommit in i bilden, dissat Real Madrid och skeppat honom till Dortmund i stället. Så som agentvärlden ser ut i dag så är det inte särskilt uppseendeväckande att klubbar och sportchefer har olika typer av gentjänster till agenturer och nätverk. Och jag är inte ett dugg förvånad ifall AIK faktiskt har gentjänster som måste ”betalas” tillbaka till dessa personer.

Så med det sagt: Jag är inte ett dugg förvånad ifall det trillar in någon spelare från Allinvest Managements stall i AIK framöver. Ska vi säga Ronald Mukiibi från Östersund eller Ahmed Awad från Dalkurd?

Avdelning: Illuminati.