Originalet av inlägg:1174468
Redigerat:2019-01-22 20:32:00

Krille S:

Jag tror att du och jag tänker på olika sätt när vi talar om drift. För mig är sign-on, arvoden och annat kopplat till transferdelen som inte innefattar den dagliga driften. Precis på samma sätt som transfersummor in och ut är kopplade till samma transferdel.

Drift för mig handlar om det som sker i samband med daglig träning, matcher et cetera. Allt i från kostnader i form av spelarnas månadslöner till sponsorintäkter som kommer in.

Drift för mig är inte att ge 5 miljoner i sign-on till en spelare, även om det förstås kan periodiseras ut på det sättet rent praktiskt ekonomiskt. Det handlar på den andra sidan.

Så när vi har det avklarat så måste man väl ändå påstå att målet måste vara att göra så bra resultat som möjligt (alltså så nära +/-0 som möjligt), exklusive transfers in och ut? Inte sant? Det är väl därför AIK har merchandise, procentandel på kioskerna och massa kampanjer för att sälja produkter och annat? Annars hade man ju inte gjort dessa saker från första början från klubbens håll.

Sedan gör du ett samband med att "driften" per automatik ökar bara för att man gör förändringar i spelartruppen. Så behöver det ju inte alls vara. Det KAN vara så, men inte per automatik. Rent teoretiskt kanske vi tappar "spelare X" som satt på hög lön och ersätter denna spelare med "spelare Y" på en betydligt mindre lön, utan att för den sakens skull tappa extremt mycket i kvalité.

Hela grejen med att AIK ska förädla yngre spelare är ju att vi dels köper billigt och säljer dyrt vilket är bra för ekonomin, dels att vi kan förstärka truppen och förstora kostymen med nya bättre talanger som kan gå samma väg till mötes, dels att unga spelare kan tränas och skolas i AIK så att vi får ut maximalt av dessa i vår verksamhet.

Ta Kristoffer Olsson till exempel. Ett praktexempel på hur AIK borde jobba i allt större utsträckning. AIK:s jobb med talanger sedan 2011 förbättrade vår ekonomi till den grad att vi kunde börja kolla på bättre talanger från dyrare hyllor. Vi landade Kristoffer Olsson, han gjorde succé på två och och såldes för det femdubbla. Med en ännu bättre och stabilare grund att stå på i dag, så har vi möjlighet att börja snegla upp på nästa hyllplan för att hitta bättre talanger, med ännu mer potential och som kan säljas för ännu mer pengar än vad Kristoffer Olsson gjorde.

Sedan är det givetvis inte ett lätt arbete att hitta nästa Alexander Isak eller nästa Kristoffer Olsson. Men det måste vara det som ska vara ambitionen. Det tycker jag är en självklarhet. Och det är därför jag blir irriterad när vi de senaste 2 åren gått i från vår röda tråd med att plocka in unga, talangfulla spelare med stor potential när vi har möjlighet att plocka spelare från ett hyllplan högre upp.

Se på IFK Norrköping. Efter att flera års gediget arbete med att köpa billigt och sälja dyrt, så sålde de Arnor Sigurdsson till CSKA Moskva för 40 miljoner. Helt plötsligt hoppar de upp en nivå i sin verksamhet och landar spelare som Totte Nyman och Sead Haksabanovic. Den sistnämnda förvisso på lån, men principen kvarstår.

AIK har allt att tjäna på att fortsätta att jobba med talangutveckling.