Originalet av inlägg:1174412
Redigerat:2019-01-22 16:17:00

Borges Bolltouch

Har försökt beskriva det väldigt kort.

Från förra årets kostnadskostym behöver vi få in circus 30 miljoner extra varje år för att täcka minus.
Leker vi med tanken att vi inte ökar våra utgifter så får vi 2020 ca 20 av dessa 30 ”gratis”. Kvar är då ca 10 miljoner att täcka. För det krävs inte jättemycket. Fortsatta topplaceringar ger i alla fall EL kval och någon enstaka miljon in. Kvar är kanske ett behov att sälja för 8 netto. 10 om vi inte landar europakval.
Vi säljer för ca 15-20 netto per år Isak borträknad.

Vår historik säger att det är inga problem. Vårt egna kapital säger att det inte är några problem. 2020 och framåt. Bara vi inte ökar kostnadskostym så är det summor vi ska klara.


2019 får vi som jag skrivit ca 9 miljoner om man går på MFFs prispengar för deras misslyckade kval 2018. Leker vi med tanken på att vi gör en lika usel insats men i alla fall slår ett blåbär i första rundan så har vi liknande pengar in. Då behöver vi sälja för ca 20 netto för att klara ett minus på 20 och bibehålla kanske 70 miljoner i EG.

Det ser jag som worst case. För mig betyder det att vi har två hela år på oss att sälja typ Linner och en spelare till för runt 30 netto för att klara av 2018 års kostnader utan att tappa EK till 2021.
Även om vi skulle bomma att sälja en enda spelare 2019 och åka ut i CL första runda och bli fyra i serien så får vi bara ha en lite billigare yngre trupp 2020 som du önskar för att inte ta någon risk och då sköra ca 10 miljoner i 2018 års kostnadskostym för att gå +/0 på resultatet. Det är inte jättesvårt att göra truppen billigare.

Om vi har samma struktur intrigen om två år och ingen är såld, då kanske jag blir lite orolig.