Originalet av inlägg:1170254
Redigerat:2018-12-05 16:02:00

Borges Bolltouch

Ja vi ser kanske på det på samma sätt men har helt olika uppfattningar om begrepp som rak, kontrollerad, tempo etc

"Återigen. Fotbollen i sig blir inte mer riskfylld bara för att man ökar tempot. Snarare tvärtom. Man får mer tid på sig att vila med bollen när man spelar snabbare och hårdare passningar. Läs: Barcelona exempelvis."

Här är väl ett exempel på det. (Om vi nu talar om samma Barcelona dvs det Guardiola präglade som blivit synonymt med Barca fotboll) Jag skulle aldrig kalla Barcelonas anfallspel för rakt eller med högt tempo. De är för mig typ exemplet på ett kontrollerat anfallspel i lågt tempo där risken är väldigt låg och att man hela tiden letar och letar efter öppningen.

Deras försvarsspel däremot är väldigt aggressivt, högt och riskfyllt vilket gav dom väldigt många bollvinster och återigen ett bollinnehav.

Tongångarna då var ju att Barcelona under den tiden och även Spanien för den delen var tråkiga. Det var alledeles för mycket sidledsspel och bollinnehav och många efterfrågade det betydligt snabbare och intensivare anfallspelet som tex Klopp stod för i Dortmund.

Så för att förklara vad jag menar så hade Barcelona ett kontrollerat anfallspel medans Dortmund hade en rakare och snabbare. Det är kanske därför jag missförstår dig.